Revolutionerande prestanda: Nya Audi RS 6 Avant

Revolutionerande prestanda: Nya Audi RS 6 Avant

• Kraftfull V8 med dubbelturbo: 4.0 TFSI på 560 hk och 700 Nm
  • Lägre vikt för ännu bättre effektivitet och prestanda
  • 0 - 100 km/h på 3,9 sekunder – topphastighet 305 km/h

Nya Audi RS 6 Avant levererar revolutionerande prestanda. Bilen har blivit både lättare och effektivare jämfört med föregångaren och prestandan har förbättrats ytterligare. 0 till 100 km/h går på 3,9 sekunder och topphastigheten ligger på 305 km/h. 4.0 TFSI utvecklar hela 560 hk med en imponerande snittförbrukning på endast 9,8 liter per 100 kilometer.

Nya Audi RS6 Avant är en högprestandabil för vardagsbruk. För bilens kompromisslösa sportiga karaktär och egenskaper svarar quattro GmbH, ett helägt dotterbolag till AUDI AG. Företagets RS-modeller utgör själva spjutspetsen i modellprogrammet där förkortningen ”RS” är beteckningen på de mest kraftfulla versionerna i en modellserie. Det innebär quattro permanent fyrhjulsdrift, extremt goda vägegenskaper, en diskret design och full funktion i vardagen.

4.0 TFSI, som introducerades i fjol, är ett perfekt exempel på Audis downsizing-teknik i högprestandaklassen. I nya Audi RS 6 Avant levererar dubbelturbo-V8:an med sin cylindervolym på 3.993 cm3 inspirerande kraft i alla körsituationer. Den maximala uteffekten på 560 hk uppnås i varvtalsområdet 5.700 till 6.600 v/min och vridmomentet ligger på 700 Nm hela vägen från 1.750 till 5.500 v/min.

Motorresponsen är omedelbar, främst tack vare de två stora turboladdarna med sina dubbla inloppskanaler. Turboaggregaten sitter tillsammans med laddluftkylaren monterade i V:et mellan cylinderbankarna. Topplockens avgassida sitter också de på insidan, och inloppssidan utvändigt. Det här resulterar i en kompakt konstruktion och korta gasvägar med minimala strömningsförluster.

Den specifika RS-motorstyrningen bidrar tillsammans med det ostrypta insugssystemet till den resoluta responsen från de 8 cylindrarna.

4.0 TFSI bjuder på ett sportigt, maffigt ljud. Med hjälp av de omställbara klaffarna i avgasröret kan man, när man så önskar, få ljudet ännu fylligare. Som tillval erbjuds också ett sportavgassystem.

Med den kraftfulla V8-dubbelturbon accelererar nya Audi RS 6 Avant från 0 till 100 km/h på klassbästa 3,9 sekunder. I standardkonfiguration är topphastigheten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med Dynamic-paketet (tillval) höjs denna till 280 km/h, och med Dynamic plus-paketet till hela 305 km/h.

Mätt enligt den vanliga europeiska körcykeln, drar RS 6 Avant i snitt endast 9,8 liter bränsle per 100 km. Det standardmonterade start/stopp-systemet och den innovativa temperaturhanteringen bidrar till den låga förbrukningen som sänkts med ca 40 % jämfört med den tidigare modellen.

En banbrytande effektivitetsteknologi i Audi RS 6 Avant är det s.k. cylinder-on-demand-systemet (eller kort och gott COD). Då belastningen på motorn endast är låg eller medelhög, kopplar systemet bort insugs- och avgasventilerna till cylindrarna 2, 3, 5 och 8. 4.0 TFSI fungerar då som en 4-cylindrig motor, till dess föraren accelererar tillräckligt kraftigt igen. De verksamma cylindrarnas effektivitet ökar, eftersom arbetspunkterna förskjuts mot högre belastning.

Övergången mellan 4- och 8-cylindersdrift tar endast ett par hundradelar av en sekund. Det enda man som förare märker av detta är en indikering på instrumentpanelen. COD-tekniken sänker bränsleförbrukningen enl. ECE med ca 5%. Ännu större besparingar – på ca 10% – är möjliga när man kör i lite lugnare hastigheter. Aktiva motorlager med fasförskjutna motsvängningar kompenserar för de vibrationer som uppstår vid 4-cylindersdrift.

4.0 TFSI är kopplad till en 8-stegad tiptronic-växellåda med extra korta växlingstider. Automatväxellådan har två lägen: D och S. Vill man växla själv kan man använda växlingspaddlarna på ratten eller växelspaken som har en unik RS-design. De lägre växlarna är korta för verkligt sportig prestanda, medan de långa utväxlingsförhållandena i de högre växlarna sänker bränsleförbrukningen.

RS 6 Avant är utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift där själva hjärtat i den vektorbaserade momentfördelningen utgörs av en självspärrande mellandifferential med ett förhöjt spärrvärde. Temperaturen regleras av en oljekylare. Om man så vill, kan sportdifferentialen steglöst fördela motorns drivkraft mellan bakhjulen för att öka smidigheten och stabiliteten ytterligare.

Nya RS 6 Avant är den första RS-modellen från Audi som är utrustad med en speciellt anpassad luftfjädring som standard. Den dynamiska inställningen för den adaptiva luftfjädringen på RS 6 sänker karossen med 20 mm.

Systemet kombinerar luftfjädring med dämpningsreglering och anpassar sig efter vägförhållandena, körstilen och det läge som valts på Audi drive select med vilket föraren själv i flera steg kan påverka bilens köregenskaper.

Audi erbjuder också det styvare systemet ”sportfjädring plus” med Dynamic Ride Control (DRC) som ett alternativ till den adaptiva luftfjädringen. Systemet består av stålfjädrar och justerbara 3-vägs-stötdämpare som via en central ventil sitter kopplade diagonalt via oljeledningar för minskade karossrullningsrörelser. Ett annat tillval är den dynamiska styrningen som har steglös styrkraft och utväxling. Detta system kan också integreras i Audi drive select och är precis som den standardmonterade elektromekaniska servostyrningen anpassad speciellt för RS 6 Avant.

Bromsarna bjuder på kompromisslös prestanda. De fyra ventilerade bromsskivorna är av en viktbesparande konstruktion och har en vågliknande kontur. Skivorna fram har en diameter på 390 millimeter med svartlackerade 6-kolvs bromsok som även kan väljas röda. Som tillval finns dessutom kolfiberarmerade keramikbromsar med en diameter på 420 mm. Bromsoken är då lackerade i antracitgrått.
Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) har ett speciellt sportläge och kan även kopplas ur helt.

Nya Audi RS 6 Avant levereras som standard med smidda, högglanspolerade 20"-fälgar med dubbel 7-ekersdesign. Som tillval finns gjutna 21"-fälgar i tre olika utföranden: högglanspolerade silver, polerade svarta, resp. polerade titanlook.

Karossen består till 20% av aluminium och innehåller många komponenter av höghållfast stål. Nya Audi RS 6 Avant väger ca 100 kg mindre än den förra modellen. Det förbättrade effekt/vikt-förhållandet bidrar till ännu bättre köregenskaper med högre prestanda och lägre förbrukning.

Ett antal speciella RS-designdetaljer framhäver det distinkta utseendet. Det man lägger märke till först är de matta aluminiumdetaljerna på karossen, den svarta högglanspolerade kylargrillen, stötfångarna, skärmarna, tröskelbreddarna och den stora takspoilern. En diffusor och två stora, elliptiska avgasrör ger bakpartiet dess speciella karaktär.

Två stylingpaket – Matt aluminium eller Carbon – gör det möjligt att individualisera ytterligare. Nya Audi RS 6 Avant kan fås i nio olika lacker, däribland exklusiva Daytonagrå matt. Tillval från Audi Exclusive erbjuder ännu fler möjligheter till individualisering.

Den sportiga och eleganta förarplatsen i nya Audi RS 6 Avant är helt inriktad på föraren. Instrumenten är svarta med vita tavlor och röda visare. Den treekrade multifunktionsratten med sin platta nederdel, de belysta instegslisterna, varvräknaren, MMI-displayerna och förarinformationssystemet pryds alla av ett RS-emblem.

En nyhet i förarinformationssystemets RS-meny är växlingsstapeln. Ju högre varvtal, desto fler gröna segment tänds upp. Stapeln går över i rött och börjar att blinka när varvtalet börjar närma sig det röda strecket. Displayer för växelläge, turbotryck och oljetemperatur avrundar tillsammans med en digital hastighetsmätare det speciella förarinformationssystemet för RS 6.

Fotstödet, pedalerna och reglagen på MMI navigation har aluminiumoptik. Den dekorativa ramen runt den infällbara monitorn går i pianolacksvart, och de invändiga dörrhandtagen har en läcker design med dubbla lister – en klassisk RS-finess. Kolfiberinlägg är standard – som tillval finns ytterligare sex material att välja mellan. Det standardlevererade svarta innertaket kan också fås i månsilver eller svart Alcantara.

Sportstolar med utökade sidostöd, integrerade nackskydd och RS 6-emblem är standard. De är klädda i en kombination av svart Alcantara och läder, och mittsektionerna pryds av diamantmönstrade sömmar. Sätena kan också fås klädda i högklassigt, rutmönstrat Valcona-läder i svart eller månsilver. Som tillval erbjuds elmanövrerade deluxsäten med minnesfunktion. Audi RS 6 Avant levereras som standard med två sportigt skålade baksäten. Som tillval finns ett baksäte med plats för tre personer. Lastutrymmet har en volym på upp till 1.680 liter.

Nya Audi RS 6 Avant levereras med en generöst tilltagen standardutrustning bl.a. innehållande xenon plus-strålkastare, LED-bakljus, däcktryckskontroll, belysta instegslister och det vanliga förarinformationssystemet. Med ombord finns även parkeringssystem plus, farthållare, automatisk luftkonditionering med 4 zoner, MMI navigation plus med MMI touch och Audi sound system med 10 högtalare.

Som tillval finns LED-strålkastare med unik design, keramiska bromsar fram och bak, sportdifferential på bakaxeln liksom sportchassi plus med Dynamic Ride Control (DRC). Även Dynamic-, Dynamic plus- och komfortpaketen liksom praktisk taget alla topptillval i modellserien kan också fås till RS 6 Avant. Hit hör en head-up display, de avancerade förarhjälpsystemen och även Bang & Olufsen Advanced Sound System som har 15 högtalare och en total uteffekt på 1.200 Watt. Bluetooth biltelefon online – det perfekta komplementet till MMI navigation plus – ger tillgång till Internetbaserade Audi connect-tjänster i bilen.

Svensk lansering sker under sommaren 2013, pris är ännu ej fastställt.

Mer information om Audi RS 6 hittar du på www.audi-mediaservices.com.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 302 650 nya Audibilar till kunder 2011. Företaget omsatte under 2011 över 44 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.