Stark Audi-försäljning i november

Med en månad kvar av året fortsätter Audis försäljningsframgångar. Den ackumulerade marknadsandelen har nått 4,9 procent och antalet registreringar har ökat med 14,2 procent jämfört med föregående år. År 2006 ser ut att bli det bästa för Audi i Sverige sedan 1998. Under november månad registrerades 1 325 nya Audi-bilar i Sverige vilket gav en marknadsandel på 5,3 procent. Totalt har 12 599 Audi registrerats hittills under året och målsättningen om att nå en ackumulerad marknadsandel upp mot 5,0 procent vid årets slut är fortfarande inom räckhåll. Audi A4 stod för nästan hälften av registreringarna i november och andelen dieselbilar denna månad blev rekordhög. Närmare varannan registrerad Audi A4 var en diesel och därmed är modellen Sveriges sjätte mest sålda dieselbil hittills under 2006. – Audi har haft stort genomslag med sin moderna dieselteknik och var tidigt ute med bränslesnåla och starka dieselmotorer, säger Jens Wetterfors, chef för Audi i Sverige. I år har vi fokuserat starkt på våra TDI-modeller och det är glädjande att se det stora gensvaret från marknaden. Den Audi modell som ökat procentuellt mest jämfört med föregående år är Audi A8. Med en månad kvar av året har det sålts 69 st Audi A8, varav 35 st är toppmodellen S8. Försäljningen under motsvarande period 2005 uppgick till 21 st Audi A8 totalt. – Under året har vi lanserat en rad nya modeller med stor framgång, däribland Audi S8 men även Audi allroad quattro, Audi S6, Audi TT och Audi Q7, säger Jens Wetterfors. Responsen från marknaden har varit över förväntan och med 842 sålda Audi Q7 sedan lanseringen i slutet av förra året har modellen etablerat sig i toppen bland premiumbilarna i SUV-segmentet. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.