Eldrivna Audi Q4 e-tron var mest levererade modell i Audi-programmet. Foto: James Holm

Starkt första halvår för Audi

Audi går mot strömmen och visar rekordsiffror på den svenska bilmarknaden. Under juni levererades 1859 bilar, vilket gav en ökning med hela 42 procent jämfört med föregående år. Även halvårssiffrorna visar på framgång för märket med de fyra ringarna. Under januari–juni levererades 8 650 bilar, vilket var en ökning med 27 procent jämfört med föregående år, detta i en totalmarknad som minskade med 2,4 procent.

Audi visar upp ett starkt första halvår som avslutas med rekordsiffror i juni. Under juni månad levererades 1859 bilar på den svenska marknaden, vilket gav en marknadsandel på 6,6 procent. En ökning med hela 42 procent jämfört med föregående år.

- Efter ett utmanande år med långa leveranstider är det enormt glädjande att vi nu kan leverera bilar till många kunder som väntat tålmodigt. Våra leveranstider har kortats betydligt tack vare ökad produktion. I dagsläget är väntetiden ca 6 månader på de flesta av våra bilar, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Efter att elbilsbonusen försvann i november 2023 har intresset för elbilar svalnat på den svenska bilmarknaden och prognosen sänktes så sent som den 20:e juni. Mobility Sweden räknar nu med att elbilsandelen blir 35% under 2023 i stället för de ursprungliga 40%. Audi räknar själva med en andel på ca 37 procent, och noterade i juni en elbilsandel på 33 procent.

- Audi har en tydlig elektrifieringsstrategi och kommer enbart tillverka elbilar från 2033. Sverige är ett föregångsland och vi räknar med att utvecklingen går snabbare än så. Vi har ett starkt program där Audi Q4 e-tron var den mest levererade modellen i juni följd av Audi A6, A3 och Q8 e-tron. Under andra halvåret presenterar vi dessutom nya Audi Q6 e-tron som är den första modellen som lanseras på den nya PPE-plattformen.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.