Audio Pro presenterar jubileumsmodellen A40

Sofistikerad ingenjörsteknik är hemligheten bakom Audio Pros nya högtalare A40 – som tagits fram för att fira företagets 40-årsjubileum och endast tillverkas i 1000 individuellt numrerade exemplar.

Audio Pro lanserar nu A40 – en multirumhögtalare i absolut toppklass, som trots sin kompakta design levererar ett ljud som definitivt är fullvuxet, från den lägsta basen till den högsta diskanten. För att få så här mycket högkvalitativt ljud från en så liten högtalare har det krävts såväl absolut spjutspetsteknologi vad gäller ljuddesign som användande av uteslutande premiummaterial och komponenter. A40 är försedd med två exklusiva BMR-element för diskant och mellanregister medan två nedåtriktade och långslagiga baselement, i kombination med dubbla passiva radiatorer på sidorna, tar hand om basen.

• Målet med A40 var att skapa en högtalare som är liten och stilren nog för att kunna placeras fullt synlig på ett bord eller på en fönsterbräda i hemmet, samtidigt som den skulle leverera ett ljud av absolut högsta klass som kan fylla även större rum. Vi är stolta över att kunna säga att vi lyckats, säger Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör på Audio Pro.

A40 är designad med en sober aluminiumram som omger själva högtalaren. Ramen är på toppen försedd med knappar för att justera volym, ändra källa med mera, samt fem snabbvalsknappar som enkelt kan programmeras för att till exempel starta en radiokanal eller en spellista på Spotify. Högtalaren är beklädd med tyg såväl på framsidan som baksidan, och dubbla uppsättningar tygbeklädnad ingår (i två grå nyanser).

A40 kan ingå i ett multirumsystem via ett WiFi-nätverk och är dessutom försedd med Bluetooth för att kunna användas där det inte finns något trådlöst nätverk. Det finns också en AUX-ingång om man skulle vilja ansluta med en kabel. A40 kan kontrolleras med smartphone eller surfplatta (iOS/Android) via Audio Pros app, där man även kan hantera den med hjälp av rösten via Amazon Alexa.

Pris & tillgänglighet
A40 är tillgänglig i slutet av november 2018, i begränsat antal numrerade exemplar, hos återförsäljare och på audiopro.com.

Rekommenderat cirkapris: 10 000 kr (inkl. moms)

Specifikationer A40
Typ: Trådlös multirumhögtalare
Förstärkare: Digital Klass D, 220W
Diskant: 2 x 2” BMR driver
Woofer: 2 x 4” långslagig bas
Passiva element:2 x 6,5”
Frekvensområde: 35-20 000Hz
Delningsfrekvens: 250Hz
Dimensioner HxBxD: 285 x 390 x 152 mm
Ingångar: WiFi, Bluetooth V5.0, RCA och Aux 3,5mm
Trådlös nätverkskompatibilitet: 802.11b/g/n (2,4GHz)
Ljudformat som stöds: MP3, WMA, AAC, FLAC, Apple Lossless
Energiförbrukning: WiFi/Standby/På 1,7W/0,32W/9,5W

För ytterligare information, kontakta:

- Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör, tel 0705-43 83 00, jens.henriksen@audiopro.se

- Lennart Thulin, presskontakt Norsholmen AB, tel 0705-106 106,
lennart.thulin@norsholmen.se

Svenska Audio Pro har byggt och utvecklat högtalare sedan 1978. Från subwoofers och analoga stereohögtalare har företaget de senaste åren tagit steget över till trådlösa högtalare och multirum. Nu är Audio Pro en av de större aktörerna i sin bransch och har de senaste åren fått en rad utmärkelser för sina produkter från media i hela världen. Audio Pro finns i nuläget på 45 marknader globalt.