Ljud från Audio Pro i alla Synsams butiker i Sverige

Audio Pro har ett samarbete med Sveriges ledande optikerkedja Synsam som nu har högkvalitativt, trådlöst ljud från Audio Pro i alla sina 199 butiker i Sverige.

Att det är viktigt att satsa på hela kundupplevelsen känner sannolikt alla som sysslar med någon form av fysisk handel till, inte minst för att konkurrera med försäljning online. En del i detta är ljud och musik som kan bidra till såväl bättre butiksmiljö som merförsäljning.

Ett företag som satsat mycket på just kundupplevelsen de senaste åren är Synsam, och på ”Management Events Retail Awards” i oktober 2019 tilldelades Synsam första pris för Sveriges bästa butikskoncept, ”Store concept of the year”. I samband med detta säger Synsams VD Krister Duwe bland annat att ”Synsams fokuserade arbete med att stärka kundupplevelsen, att göra butiken till en plats dit man längtar och vill vara, är vårt mål varje dag”.

Snabbhet och överblick

De första Synsambutikerna utrustades med trådlöst ljud för cirka tre år sedan, och i år har man tagit steget att förse samtliga butiker i Sverige med ljud från Audio Pro.

— Det tar vanligtvis ungefär ett år att installera ljud, med kablar, i 100 butiker. Hos Synsam tog det en månad att förse 100 butiker med trådlöst ljud. Det innebär en helt annan tydlighet när det gäller att överblicka tid och kostnader vid installation, samt mycket snabbare ROI, säger Ola Grahn, försäljningschef på Audio Pro Business.

Flexibilitet i framtiden

Michael Grimborg, marknadschef på Synsam Group, som av tidningen Resumé utsågs till totalvinnare i ”Sveriges Bästa Marknadschef” 2018 och vann i kategorin Optiker 2019, berättar att det inte är lätt att gradera precis hur stor själva ljuddelen är i det hela, då det handlar om en helhetsupplevelse, men bra ljud är alltid en förhöjare. Och siffrorna pekar uppåt.

— Vi valde att installera Audio Pros trådlösa system i alla våra butiker, istället för traditionella ljudsystem med kablar, eftersom det känns som en modern lösning. Butikskedjan görs om och flexibilitet är en viktig del. Att jobba med kablar 2020 känns generellt sett som gammal teknik, säger Michael Grimborg.

Mindre installation – mer produkter

Sedan 2012 har Audio Pro installerat drygt 7 000 trådlösa ljudsystem i butiker runt om i världen, allt från små system bestående av fyra högtalare upp till anläggningar med fler än 100 högtalare.

— Förutom fördelarna med snabb och enkel installation samt möjligheterna att mycket lätt möblera om ljudet i en butik, eller flytta högtalarsystemet till en ny butikslokal, är det så att man med våra trådlösa högtalare får mer ljud för pengarna. Totalt sett är vår lösning ofta billigare, och då pengarna mestadels investeras i produkter istället för att bekosta installationer anser vi att vår lösning är den smartaste på marknaden, avslutar Ola Grahn.

För ytterligare information, kontakta:

- Michael Grimborg, marknadschef Synsam Group, tel 0707-69 99 99, michael.grimborg@synsam.com

- Jens Henriksen, global försäljnings- och marknadsdirektör, tel 0705-43 83 00, jens.henriksen@audiopro.se

- Lennart Thulin, PR-konsult Norsholmen AB, tel 0705-106 106,
lennart.thulin@norsholmen.se

Om Audio Pro

AUDIO PRO AB är ett svenskt ljudföretag med djupa rötter i HiFi-traditionen. Audio Pro har designat, utvecklat och tillverkat högtalare sedan 1978 och exporterar idag till över 45 länder. Audio Pro lanserade på 70-talet en rad aktiva högtalare som med avancerad teknologi och hög ljudkvalité har blivit milstolpar i högtalarhistorien. Idag är Audio Pro ett starkt och innovativt företag som drivs av en utpräglad entreprenörsanda där aktiva högtalare återigen står i fokus, nu med trådlösa möjligheter.

Om Audio Pro Business

Audio Pro har sedan 2012 även utvecklat och sålt produkter under varumärket Sonab – trådlösa högtalarsystem för butiker, restauranger, bilhallar etc. Under 2018 bytte man namn på den delen av verksamheten från Sonab till Audio Pro Business – och detta produktområde förväntas växa kraftigt under de närmaste åren.

• Detaljhandel

.