AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT blir huvudsponsor till ideella organisationen Hairdressers Without Borders.

AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT är inspirerat av hantverkare och frisörer som delar samma värden och är ett holistiskt varumärke skapat i samarbete med ett unikt frisörkollektiv, som tar en hållbar väg till autentisk skönhet. AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT strävar efter att stärka genom utbildning och blir nu partner med välgörenhetsorganisationen Hairdressers Without Borders huvudsponsor de kommande tre åren.Hairdressers Without Borders och AUTENTISKT BEAUTY CONCEPT

Hairdressers Without Borders är en ideell organisation baserad på välgörenhet och utbildning. Deras mål är att stärka människor i utmanande situationer genom att lära ut de tekniska och kommersiella aspekterna av frisöryrket genom kostnadsfria profesionella kurser.

Genom dessa framgångsrika utbildningsprogram ser Hairdressers Without Borders personlig tillväxt hos studenterna när de kan tillämpa frisöryrket som en universiell nyckel till att skapa sig nya möjligheter och en säkrare framtid.

AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT är stolt över att vara huvudsponsor för Hairdressers Without Borders och arbetar tillsammans på Nepal-programmet för 2021 med Juliette den Ouden; som är en internationell hår- och makeupartist och ambassadör för den ideella organisationen.

Hairdressers Without Borders och BlinkNow

Sedan 2018 har Hairdressers Without Borders arbetat nära BlinkNow i Nepal för att ge studenterna yrkesutbildning inom frisöryrket och skönhet.

BlinkNow är en organisation som arbetar på gräsrotsnivå i samhället och fokuserar på att främja hållbarhet och självförtroende; genom en gemensam övertygelse om att människor och gemenskaper oavsett plats i världen kan få chansen att ta sig ur fattigdom, om de får rätt verktyg och stöd.

Efter att Hairdressers Without Borders först besökte Surkhet-distriktet i Nepal, bevittnade de ett stort intresse för utbildning inom hår och skönhet. Detta ledde till att BlinkNow Women's Center i Kopila Valley utökade sin yrkesutbildning; i år firar initiativet sitt tredje utbildningsprogram inom hår och skönhet.

Hairdressers Without Borders Nepal-programmet 2020/2021

Sponsrad av AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT ger Hairdressers Without Borders två till tre veckors avancerad yrkersutbildning till 15-20 kvinnor som fortsätter att bli salongschefer inom Surkhet. Kursen innehåller moduler som produktkunskap och användning, brudhår och smink, samt avancerade salongskompetenser som sträcker sig till verksamhetsledning, inventering och kundservice.

Förutom yrkesutbildning erbjuder BlinkNow Women's Center också studenter viktig personlig och professionell utbildning genom en omfattande Empowerment-kurs. Kursen är utformad för att skapa självförtroende och medvetenhet när kvinnor utbildas under nepalesisk lag, kvinnors rättigheter och allmänn affärskompetens - tillsammans med hälsa och välbefinnande.

Hairdressers Wihtout Borders och AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT ambassadör Juliette den Ouden kommer snart att återvända till Nepal för andra gången för att delta i utbildningarna som kommer att ge kompetens och utbildning för att stärka kvinnor i svåra situationer. Detta projekt är mycket speciellt för Juliette, eftersom det gör att hon kan hjälpa andra genom att dela sin passion.

”Jag har varit i Nepal för att utbilda kvinnor som inte har haft några möjligheter alls på grund av ett våldsamt förflutet eller en dålig bakgrund. Jag har sett dessa kvinnor växa, inte bara i sina färdigheter med hår och smink utan också i deras självförtroende. Som ambassadör för Hairdressers Without Borders ser jag fram emot att ge fler kvinnor denna möjlighet. ”

- Juliette den Ouden | Hairdressers Without Borders och AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT ambassadör

Läs mer och var med och stötta

AUTHENTIC BEAUTY CONCEPT tror på att vi alla kan göra skillnad, även genom små handlingar: "... när vi sätter samman alla dessa individuella insatser och samlas som ett community, kan vi skapa verkliga förändringar - och ta större steg i rätt riktning". Upptäck hur vi jobbar med hållbarhet och strävar för en bättre planet och miljö, genom #authenticbeautymovement: authenticbeautyconcept.com/en/home/sustainability