Med hjärta och hjärna för klimatets skull

Med hjärta och hjärna för klimatets skull

Vässa verktygen, snabba på omställningen och formulera mätbara mål. Det menar Åsa Domeij, ordförande i Delegation för cirkulär ekonomi, ska vara Sveriges främsta fokus för att kunna uppnå de globala målen för hållbar utveckling inom Agenda 2030.

En stor del av hur vi ska lyckas nå målen handlar om att ställa om till en cirkulär ekonomi. Under 2018 beslutade Sveriges regering att grunda en Delegation för cirkulär ekonomi vars syfte är att stödja initiativ som verkar för att ställa om till en mer hållbar verksamhet. Delegationen investerar i projekt som verkar för att lämna fossiltunga, linjära system och i stället satsar på initiativ som arbetar efter cirkulära principer.

Att tänka steget före
Hittills har diskussionen kring cirkulära projekt till stor del handlat om en produkts slutfas och hur man kan återanvända och återvinna den på bästa sätt. Nu satsas alltmer resurser på att utveckla och stötta projekt som är cirkulära redan vid ritbordet. Materialval, produktion och arbetsprocess är områden som kan utvecklas, förbättras och optimeras efter riktlinjer som går i linje med mer cirkulära visioner.

Just nu sker det stora investeringar i syfte av att påskynda omställningen. Bland initiativen finns Norrbotniabanan, som ska bli en 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå. Men för att fler projekt ska lyckas och få effekt behövs fler modiga och kunniga innovatörer inom hållbarhetsbranschen och som dessutom vet hur man når ut med sin verksamhet.

En push framåt
Sveriges omställning för en cirkulär ekonomi är fortfarande i uppstartsfasen och Autocirc är stolta över att vara en del av omställningen. För oss är det viktigt att allt vi gör är med cirkularitet i åtanke, och så ska vi fortsätta. I enlighet med Agenda 2030 så ska vi arbeta för en hållbar konsumtion och produktion samt bekämpa klimatförändringarna på bred front. Dessa mål är grundläggande för att vi ska lyckas ställa om till en grönare ekonomi.

Autocirc arbetar med att öka kunskapen och medvetenheten inom koncernen. Genom att hela tiden optimera våra processer och utveckla vårt resursutnyttjande arbetar vi med att främja en hållbar konsumtion. Genom att återinföra material till marknaden som sekundära råmaterial skapar vi förutsättningar för en mer hållbar produktion.

Ett erbjudande i tiden
Omställningen ställer krav på att vi breddar vårt erbjudande. Autocirc grundades med höga mål och tydliga framtidsvisioner för miljöns bästa. Det är därför vi tänker på hela verksamhetskedjan, från flera perspektiv, och ser framemot att utveckla vårt erbjudande. Med relevanta analyser, engagerande strategier och konkreta mål som utmanar ett linjärt system till förändring. Vi vill visa att det är lönsamt och hållbart att investera cirkulärt. Med en stor dos passion och ett transparent arbetssätt kommer vi nå dit.

Källförteckning: