Framtidens Skidskyttestjärnor bildar Team Autoexperten

Sedan 2019 är Autoexperten stolt sponsor till Svenska Skidskytteförbundet. Nu växlar Autoexperten upp från Teamsponsor till Huvudsponsor, eftersom samarbetet har visat sig skapa stora värden för bägge parter. Autoexperten satsar dessutom på den talangfulla skidskytten Linn Persson kommande tre säsonger. Utvecklingslandslaget, med yngre talanger, som matchas mot att kliva in i A-laget, byter nu namn till Team Autoexperten.

-Vi är såklart väldigt glada för att vi kunde förstärka vårt sponsorskap till att bli Huvudsponsor till skidskyttelandslaget redan den här säsongen. Just nu ser vi fram emot en spännande säsong med våra Svenska Skidskyttestjärnor och ser även fram emot kommande säsonger, säger Autoexpertens marknadschef Magnus Plahn. Han fortsätter: Hållbarhet genomsyrar hela vårt erbjudande och det är viktigt för oss att ha det förhållningssättet. Vi på Autoexperten arbetar med service och underhåll för att bilar ska leva längre och det är även viktigt för åkarna att underhålla kroppen och utrustningen för att den ska hålla. Det här knyter an fint till vårt tänk – Längre leve din bil.

Huvudsponsorskapet är långsiktigt och gäller från nu till och med säsongen 2022/2023. För såväl Autoexperten som Svenska Skidskytteförbundet är vikten av hållbarhet stor och något som eftersträvas. Sponsorskapet syftar, bland annat, till att vidareutveckla sporten, höja intresset för svenskt skidskytte och fortsätta att utveckla skidskyttelandslagen. Autoexperten får möjlighet att aktivera samarbetet i sina olika kanaler och ser fram emot synergieffekter tillsammans med skidskyttarna och Förbundet.

-För oss är det väldigt positivt att Autoexperten nu breddar sin satsning på Svenskt Skidskytte och särskilt värdefullt är deras initiativ att satsa på de talanger som är under utveckling, säger Rikard Grip, Skidskytteförbundets Generalsekreterare. Vi vet att vi är duktiga på att ta hand om våra kommande stjärnor och med det här extra stödet från Autoexperten i ryggen så är jag övertygad om att vi kommer att se flera av dessa talanger blomma ut de närmaste åren.

Team Sweden – utvecklingslandslaget har siktet inställt på framtiden

-I vårt team tränar vi ofta tillsammans med A-landslaget och vi följer samma träningsplan, menar Erika Oscarsson, tränare i Team Autoexperten. Självklart är träningen anpassad efter varje individ men vi ser skidskytte som en individuell lagsport och därför tränar vi så mycket som möjligt tillsammans. Jag ser varje dag bevis på hur värdefullt det är för mina åkare att inspireras på skjutvallen av världsstjärnor som Hanna Öberg och Stina Nilsson. Tack vare den här förstärkta satsningen kan vi gemensamt förverkliga drömmar om framtida medaljer.

Autoexperten jobbar långsiktigt och med hållbarhet i fokus och genom den här utökade satsningen stöttar man nu Utvecklingslandslaget, som byter namn till Team Autoexperten. Teamet består av fem damer och fyra killar vars gemensamma nämnare är att de satsar mot världseliten och tävlingar på de stora arenorna. Följ gärna Team Autoexperten på Instagram. Även i Autoexpertens egna sociala medier kommer man att få följa åkarna i såväl träning som tävling, kost och mycket annat.

-Det känns riktigt kul och inspirerande för vårt team att ha en sponsor och partner som Autoexperten som väljer att satsa extra på oss, säger Oskar Ohlsson, en av de talangfulla åkarna i Team Autoexperten. Autoexpertens expertisområde är att de erbjuder bra kvalitetsservice för långsiktiga relationer med din bil, precis som att vi i utvecklingslandslaget tränar med högsta kvalitet för att erbjuda tv-tittarna spänning och långsiktiga framgångar för Sverige. Jag och mina kompisar i Team Autoexperten, är jätteglada över detta samarbete och ser verkligen framemot en spännande säsong med en trygg partner i ryggen.

Autoexperten har, utöver huvudsponsorskapet och Team Autoexperten, valt att sponsra skidskytten Linn Persson individuellt från och med nu till säsongen 2022/2023. Linn har toppresultat i Världscupen, VM samt OS som mål, där de olympiska spelen är huvudmålet. Magnus Plahn tycker att Linn är en utmärkt ambassadör för Autoexperten.
(Bild nedan: Linn Persson satsar mot OS. Fotocred: Nicklas Olausson)

-Linn är ju en av våra kommande stjärnor och visade redan förra säsongen att hon är en världsåkare. Det vill vi stödja genom att sponsra henne lite extra så att hon får utrymme att ytterligare växa som skidskytt. Det är också viktigt att tidigt fånga upp de talanger som tränar och tävlar inom Team Autoexperten och ge dem förutsättningar att utvecklas i rätt riktning. Vi vill vara med och bidra till Skidskytteförbundets vision, att Sverige ska bli världsledande i skidskytte, säger Magnus.