Nya verktyg från Autovista ger effektivare prissättning och högre vinst!

Sätt rätt pris från början – varje gång

Rätt satta priser är en förutsättning för att försäljning av begagnade bilar ska gå med vinst. Autovista har tagit fram två nya verktyg som hjälper återförsäljare att snabbt och säkert komma fram till rätt pris.

Autovista, som är en del av EurotaxGlass’s Group, har tagit fram Kalkyl och Radar i första hand för de som handlar med inbytesbilar. Företaget känner väl till att bilar med alltför högt satt pris är ett slöseri med utrymme, tid och kraft, medan bilar med alltför lågt pris ger lägre vinst än de borde. Kalkyl och Radar använder det senaste inom mjukvarulösningar och data för att sätta rätt pris från början – varje gång.

Eftersom värdet på en bil skiljer sig åt mellan modeller och varianter och dessutom påverkas av en rad andra faktorer, t.ex. ålder, mätarställning och utrustning, kan det vara mycket svårt att sätta rätt pris. Mängden tillval och tillbehör spelar in, och för komplicera det hela ytterligare skiljer sig priserna åt mellan olika områden och förändras från dag till dag.

Kalkyl och Radar tar med det här i beräkningen och grundar sin information på en enorm databank med uppgifter som samlats in av Autovista, inklusive noggranna bilspecifikationer som företaget har tillgång till genom partnerskap med Europas ledande tillverkare. Priserna uppdateras dagligen, och verktygen jämför inte bara de priser som konkurrenterna i området har satt för liknande bilar, utan följer också hur priserna förändras från första annonsering till slutlig försäljning samt registrerar hur lång tid det tar att sälja varje bil.

Kalkyl används för att värdera bilar och kan programmeras med återförsäljarens egna parametrar för beräkning av bruttovinst, lagerdagar och testkostnader, ända ner på modellnivå. Verktyget ger ett tydligt och logiskt underlag för prissättningen vid inbyte, vilket leder till ökad lönsamhet samtidigt som det blir lättare för handlaren att visa sina kunder att priserna är rimliga.

Radar tillhandahåller uppdaterad lokal och nationell marknadsinformation, som kan analyseras och användas som beslutsunderlag för att ge ett företag konkurrensfördelar i sitt område.

– Handlarna behöver ha en tydlig och aktuell bild av vad som händer, både på den lokala marknaden och längre bort, för att slippa gissa vilka priser som kommer att fungera bäst, säger Autovistas VD Arve Brataas.

– Med Kalkyl och Radar räcker det att klicka på en knapp för att få pålitlig information och man slipper tidsödande marknadsundersökningar. När priset blir rätt med en gång slipper handlarna ”svåra” bilar som hindrar säljflödet, samtidigt som man maximerar vinsten i varje enskilt fall.

Han fortsätter: – Kalkyl och Radar är bara några av alla de nyskapande produkter vi har tagit fram för att hjälpa svenska företag att nå framgång. Med en global organisation med 20 års erfarenhet i ryggen och ett team som kan erbjuda oberoende expertkunskap och rådgivning, vill vi gärna visa handlarna vilka lösningar som passar bäst för just deras behov.

För mer information, vänligen kontakta:
Arve Brataas, 070-527 99 60
Hans Andersson, 070-306 52 14
Jonas Wanne, 070-580 26 68

• Partnerskap, samarbeten

• inbytespris
  • prissättning
  • fordonsdata

Om EurotaxGlass’s Group

EurotaxGlass's Group är en ledande leverantör av fordonsdata, mjukvarulösningar och verksamhetstjänster till fordonsindustrin. Vår kunskap från hela Europa, i kombination med konsekventa och jämförbara internationella data och innovativa lösningar, gör oss till en pålitlig referenspunkt på en komplex marknad.

Data är fordonsindustrins hjärta. Tillgång till rätt information är grunden för effektiva affärsbeslut. Våra data ger kunderna den fördel de behöver för att konkurrera på sina marknader – antingen genom själva datauppgifterna eller genom de produkter vi utvecklar för att kunden ska kunna lösa verksamhetens olika frågor och problem.

Vi använder en kombination av marknadsanalys och statistisk modellering för att skapa omfattande och pålitliga data och information.  Vi är stolta över att kunna göra en komplex och ibland förvirrande marknad lite tydligare.

Vi har byggt upp vår verksamhet för att vara bäst i världen inom branschen.

Johan Trus

Presskontakt Chief Editor Head of all data 08-564 354 73