Availo minskar sina utsläpp av CO2 med 4 ton per år

Availos nyaste poolbil är en Mitsubishi i-Miev: En av de 171 elbilar som registrerades i Sverige under 2011. Från Availos kontor i Hammarby Sjöstad används den för resor till Availos nyligen invigda Datacenter i Sätra och när företagets tekniker utför underhåll av Internets knutpunkter runt om i Stockholm.

”Vi beräknar att elbilen kommer att ha en körsträcka på 2000 mil per år. Vi minskar därmed vårt utsläpp av CO2 med 4 ton per år. Det känns bra att på detta sätt dra vårt strå till stacken för att hålla nere den globala uppvärmningen”, säger Robert Kjellberg, VD och koncernchef för Availo.

”Availo arbetar kontinuerligt med att minska företagets påverkan på miljön. Att minimera användningen av el i våra Datacenter står därför i centrum för Availo, både för att minska kostnaderna för våra kunder, och för att minimera vår miljöpåverkan”, fortsätter Kjellberg. ”För våra persontransporter är elbilen dock det mest miljövänliga alternativet, då resor med kollektivtrafik inte är ett alternativ eftersom snabba utryckningar är ett måste i vår typ av verksamhet. Med ett bensinpris som närmar sig 16 kr per liter är det dessutom skönt att kunna sätta laddsladden i närmaste uttag med miljövänligt producerad el!”

Availos elbil drar vid blandad körning 1,5 kW per mil. Full uppladdning tar ungefär 8 timmar. På en uppladdning kommer man ca 12 mil. Eftersom infrastrukturen för laddning av elbilar fortfarande är under uppbyggnad krävs därför viss planering av körsträckan. Glädjande nog finns redan idag i vissa garage i centrala Stockholm parkeringsplatser med laddningsmöjlighet. Dessa platser är dessutom reserverade för elbilar – vilket är en välkommen bonus.

• availo
  • colocation
  • datacenter
  • hosting