Utbildning och migrering till Google Analytics 4, hur fungerar det?

Migreringen till Google Analytics 4 närmar sig med stormsteg!
Den 1:a juli 2023 kommer Google Universal Analytics att sluta samla in data. Om du fortfarande vill ha data för att ta datadrivna beslut behöver du migrera till Google Analytics 4 innan dess och möjligtvis spara ned din gamla data.

Hur skiljer sig Google Analytics 4 (GA4) från Google Universal Analytics (GAUA)?
Några av de mer värdefulla förändringarna i GA4 är:

• Det låter oss på ett enkelt sätt se data både på webb och i app som ger dig en bättre helhetsbild över din användares kundresa och beteende.

• Du får en bättre och djupare inblick i hur besökarna rör sig mellan olika kanaler och enheter.

• GA4 är baserat på events, till skillnad från GAUA som var baserat på sessions.

• Det är ett flexiblare verktyg där du bland annat kan skapa egna events som är viktiga för just dig.

• Du har friare händer att anpassa egna rapporter utifrån vad just du behöver, till skillnad från de standardiserade rapporterna som fanns i GAUA där du inte kunde anpassa rapporterna lika mycket.

Med mer flexibilitet och friare händer i GA4 krävs det dock även mer kunskap för att få ut så mycket som möjligt av verktyget.

Tycker du att migreringen känns som ett stort och jobbigt steg? Känner du att kunskapen inte riktigt finns där? Har du skjutit på det in i det sista?
Vi på Avantime erbjuder kurser inom Google Analytics 4 om du behöver en knuff i rätt riktning. Det finns kurser både för dig som behöver en grundkurs inom verktyget och för dig som vill ha en djupare förståelse.

Instruktörerna har flera års erfarenhet av olika webbanalysverktyg och delar med sig av sina erfarenheter om hur du kan arbeta med verktyget för att göra din webbplats mer effektiv. Under kursen får du möjlighet att arbeta med din egna trafikdata för att göra det relevant för dig men du kan även få öva med vår data.

Här kommer lite mer information om kursen:

Kurserna hålls i Avantimes lokaler i centrala Stockholm, men det går även bra att delta digitalt på distans oavsett vart du befinner dig.

Kursen är en intensivkurs som pågår mellan kl.09:00-16:00 med en blandning av teori och praktiska övningar under dagen. Antalet platser är begränsade till maximalt 8 personer för att garantera att du hinner ställa dina frågor och genomföra övningarna ordentligt.

I grundkursen går vi igenom en introduktion till webbanalys, skillnader UA vs GA4, kampanjmätning & källanalys, innehållsoptimering via GA4 och målomvandling/konvertering i GA4.

Här nedan finner du kursdatum för grundkurser i Google Analytics 4:

Fredag 26 Maj
Fredag 9 Juni
Fredag 7 Juli

Passar inget av datumen ovan, om ni är fler från organisationen som vill gå en kurs eller om ni vill ha kursen på annan ort så är ni välkomna att kontakta oss.

Besök https://avantime.se/utbildning... för att läsa mer om upplägget och boka kursen.

Om migreringen fortfarande känns stort och jobbigt eller rent av skrämmande, finns vi på Avantime här för er.
    Våra konsulter har stor erfarenhet av Google Analytics 4 och kan hjälpa er med migreringen. Vi säkerställer att allt är korrekt uppsatt så att ni får en fullständig bild av hur er hemsida presterar och hur besökarna beter sig. Ni som företag kan fortsätta ta informerade beslut baserade på data.

Tveka inte att höra av er om ni vill veta mer om våra tjänster och utbildningar.