Avantime hjälper Kostfonden att samla in mer pengar till forskning genom ny design och förbättrade donationsflöden.

Kostfonden är en ideell förening vars vision är att få fler människor att leva ett friskare liv genom sunda kostval. Kostfonden anser att de rekommendationer som vårdpersonal ger till patienter måste vila på mer gedigen vetenskap. Fonden finansierar därför högkvalitativ forskning kring hur kosten påverkar vår hälsa och olika sjukdomar. Målet är att etablera effektivare kostbehandlingar i vården för att vända utvecklingen av olika sjukdomar som till exempel typ 2-diabetes. Under oktober ingick Avantime och Kostfonden ett samarbete med målet att se över den befintliga webbens design och donationsflöde samt att hjälpa till i vidareutvecklingen av Kostfondens studiedeltagarverktyg, Treat Lifestyle.

Ett område som saknar kommersiella drivkrafter.

En av de första studierna som finansierades av Kostfonden visar bland annat att olika kostbehandlingar är effektivare än läkemedel mot den relativt vanliga folksjukdomen IBS. Studien visar att kosten kan vara med och lindra de kraftiga mag- och tarmproblem som cirka en tiondel av den svenska befolkningen lider av. Trots flertalet studier med tydliga resultat saknas det långsiktig forskning inom området då det helt enkelt inte finns någon finansiering.

En av grundarna bakom Kostfonden är Ann Fernholm, doktor i molekylär bioteknik, vetenskapsjournalist och författare av flertalet böcker inom området.

-Det vi äter påverkar oss mycket mer än vi tror. Till exempel vet man att kosten kan ge effekt vid epilepsi. Andra forskare tittar på kostens effekter vid barnreumatism. Dessvärre finns väldigt lite pengar till sådan forskning, så många studier blir för små och för kortsiktiga. Det krävs stora studier för att skapa ett vetenskapligt underlag för kostbehandlingar. Vårt mål är att bidra till sådana studier, säger Ann Fernholm, medgrundare av Kostfonden.

Användarvänlig design banar väg för ett smidigare donationsflöde

Samarbetet är i sitt startskede och inledningsvis hjälper UX-designers och utvecklare på Avantime till med vidareutveckling av verktyget Treat Lifestyle. Det används av studiedeltagare för att registrera sin kost, hitta recept och ta del av kurser som rör de studier Kostfonden arbetar med. UX-designers på Avantime har även börjat ta fram en design för Kostfondens webb med fokus på donationsflödet och ett mer modernt intryck. Avstämningar sker veckovis och då visas den design som växer fram, och man diskuterar de frågor och förbättringar som finns.

-Det är fantastiskt kul att få vara med och bidra till Kostfondens utveckling. Forskningen som finansieras av de får inte bara impact här i Sverige utan över hela världen. Precis de sjukdomarna som de försöker bekämpa är ett växande problem i samhället och sjukvården ligger efter när det kommer till just läkande genom kosten. Kostfonden är en av några få aktörer som verkligen bidrar till att forskningen inom området går framåt. Denna typ av metod tror jag är framtiden inom hälsa och sjukvård och det känns väldigt häftigt att få vara en del av den resan, säger Jonas Touqan, Creative Director på Avantime.

I slutet av oktober var Ann på besök hos Avantime för att föreläsa om det arbete Kostfonden gör.
Efter ett givande och inspirerande samtal om socker och hur kosten påverkar vår hälsa fortsätter vi nu att bygga på ett starkt samarbete.

-Tack vare Avantimes professionella hjälp kan vi nu förbättra Kostfondens sajt och den plattform som vi har utvecklat för att leverera kostbehandlingar i olika koststudier. Deras hjälp och stöd betyder otroligt mycket för oss, säger Ann Fernholm, medgrundare av Kostfonden.

Avantime är stolta över det vi åstadkommit hittills tillsammans med kostfonden och ser fram emot fler samarbeten framöver.

-Att få vara en del i detta stora och viktiga arbete känns självklart, alla borde väl få möjligheten att ta del av de fördelar bra kost kan ge? Att till och med kunna lindra och ibland stoppa många av de vanligaste sjukdomar vi har idag. När möjligheten dök upp att få hjälpa till med det oerhört viktiga jobb som görs via Kostfonden så kändes det som en självklarhet att räcka ut en hand, säger Jörgen Överhem, Konsultchef Teknik på Avantime.

Den nya sajten är ännu inte lanserad men på den gamla hemsidan kan du läsa mer om Kosfondens arbete.

• webb
  • ux-design
  • digital kommunikation
  • design
  • digital fullservicebyrå
  • wordpress

Om Avantime: Avantime är en digital partner som hjälper företag och organisationer med marknadsföring, affärsutveckling, design och strategiska IT-lösningar med fokus på affärsnytta. Bolaget grundades 2003 och finns representerade i Stockholm, Luleå och Örebro.