Hackathon på Avantime!

I veckan var det dags för vinterns inspirationsdag för Devtech-teamet. En dag med ny teknik, nya sätt att samarbeta och traditionellt julfirande till en DJ-mix. Det blev en kreativ, kul dag med härlig stämning. Och med många lärdomar att ta med sig till kommande uppdrag.

Torsdagen den 16 december gick ett hackathon (eller hAppathon) av stapeln hos Avantime. Platsen där Avantimes utvecklare träffades var kontoret i Luleå. Solen sken ute och inne var peppen på topp vid start av kodracet. Frågan är om inte solen alltid lyser över Luleå och det alltid är fullt av energi på kontoret!

Syftet med detta hackathon var att teamet skulle få fördjupa och bredda sina kunskaper i nya programmeringsspråk samt att utvärdera ett nytt sätt att jobba på. Frågan var hur långt vi kunde komma på denna begränsade tid - en arbetsdag var avsatt. En utmaning vi ibland möter i uppdrag med kunder, när det är begränsat med tid och budget.

Uppgiften var att ta en av våra kunders appar och skriva om den i två andra språk som vi inte använt i tidigare kunduppdrag. Dessutom skulle man även göra de förbättringar av funktioner och användarupplevelsen som en av våra UX-designer hade identifierat.

De språk som valdes för detta var Flutter samt React Native. Dessa språk valdes för att de idag är de två hetaste när det gäller apputveckling för så kallade cross-platform, alltså en kodbas som fungerar på mer än en plattform. Jämfört med ett native språk som endast fungerar för en plattform till exempel iOS. Idag är React Native kanske den mest populära bland dessa två medan Flutter är den stora utmanaren idag, och även förutspås gå förbi i popularitet framöver.

Vi utvärderade även ett (för oss) nytt arbetssätt - parprogrammering. Det används normalt inte så ofta och visade sig fungera mycket bättre än förväntat. Upplevelsen var att det gick betydligt snabbare än normalt och med högre kvalitet. Kanske tack vare 4 ögon som kan granska koden samtidigt. Detta kommer vi säkerligen att använda fler gånger i andra sammanhang.

Det blev en kreativ och rolig dag. Samarbetet och humöret var på topp under hela dagen. I slutet av dagen så visade respektive grupp upp sitt resultat. Resultatet av allas hack var över förväntan givet den korta tid som gavs. Två fungerande appar visades upp. Såklart finns det delar kvar att addera för att göra den helt komplett, jämfört med kund-appen vi utgick ifrån. Vi hann betydligt längre än vi förutspått samt även med en högre kvalitet.

Det visade att man med ett tydligt mål, bra lagarbete kombinerat med kompetens och kreativitet kan skapa mycket på kort tid. Något som utvecklarna hos Avantime verkligen demonstrerade denna dag.

Dagen avslutades med ett julbord på kontoret, där vår egen Avantime DJ körde en spelning på vår nya DJ utrustning framåt kvällen.