Företaget med passion för potatis

Aviko Norden förädlar potatis, lök och rotfrukter, och erbjuder sina kunder Sveriges bredaste sortiment.

3N Produkter i Helsingborg, Farmaren i Laholm och Skal-Mans potatis i Harplinge är de välrenommerade företagen som sedan den 1 januari 2009 verkar med gemensamma krafter under Aviko Norden.

- Det innebär att vi nu kan satsa på att utveckla nya produkter, erbjuda ännu bättre service och en effektivare logistik, säger Robert Carlsson, Marknadsansvarig på Aviko Norden.

Anläggningarna i Sverige hanterar och distribuerar ca 65 000 ton råvara per år med fokus på kvalitet, kundservice och miljö. Leveranserna från företaget går till storköksgrossister och livsmedelsindustrin i hela Sverige, och utgörs av förädlade potatis, lök och rotfruktsprodukter.

Holland

Aviko Norden med huvudkontor i Helsingborg, förädlar och levererar potatis, lök och rotfrukter av högsta kvalitet till hela Sveriges professionella kök. Råvaruleverantörerna är noga utvalda odlare, främst från Sydsverige och Danmark.

Aviko Norden ingår i den holländska koncernen Aviko, grundat år 1962. Mer än 1,7 miljoner ton potatis bearbetas årligen och företagets produkter går på export till mer än 75 länder. Med 1600 anställda och en omsättning på € 600 miljoner, är Aviko en av världens ledande potatisförädlare.

Potatis, även ekologisk, i alla varianter

Inom gruppen produceras både ekologiska och konventionella produkter. Produktgrupperna som produceras i Sverige är tvättad potatis, råskalad potatis, lök och rotfrukter. På Avikos fabriker i Holland produceras kokta potatisprodukter och pommes frites vilket gör att koncernen kan leverera allt i potatisväg utom chips (snacks).

Sponsrar Team Sweden

Sedan 2008 sponsrar Aviko Norden den svenska satsningen av "Lättviktsprojektet" inom Svenska Roddförbundet. Det är en satsning på fem lättviktsroddare som har potential att ta medalj under OS 2012 i London. Rodd är en relativt liten sport i Sverige och det gör att helhjärtade elitsatsningar är helt beroende av sponsring.

Interfood

I monter C03:22 och C04:29 på Interfood (Svenska Mässan, Göteborg) 17-19 maj kan alla smaka och uppleva potatis när den är som bäst - potatisens underbara värld.

Pressansvarig:

Robert Carlsson 070-875 43 76

robert@avikonorden.se

2009-05-14

www.avikonorden.se

www.aviko.com

www.3n.se

www.farmaren.se

www.skalman.se

Läs gärna mer om Rowing Team Sweden Lightweight på:

www.lattviktsprojektet.se, www.roddsverige.nu eller

www.avikonorden.se