Parlamentarikermöte om klimatsolidaritet Afrika-Europa

Flygbild över över Helgeandsholmen och Riksdagshuset. FOTO: Holger Staffansson/Riksdagen

Ett 100-tal afrikanska och europeiska parlamentariker möts i Stockholm 19-21 augusti för att bland annat diskutera hur bördorna av klimatförändringen ska fördelas på ett solidariskt sätt. Det är nätverket AWEPA (The Association of European Parliamentarians for Africa) som på upploppet till FN:s klimatmöte i Köpenhamn i december ordnar ett seminarium tillsammans med svenska sektionen av AWEPA och Sveriges riksdag i anslutning till det svenska EU-ordförandeskapet. Ett lunchmöte är förlagt till World Water Week.

Seminariet, som hålls i riksdagen, är kopplat till den afrikansk-europeiska dialog om klimatfrågan som AWEPA lanserade i fjol och som engagerar 14 afrikanska och 14 europeiska parlament, representanter för NGO's och internationella experter. Dialogen presenteras också vid ett lunchmöte på Vattenveckan 20 augusti (separat pressmeddelande). På dagordningen står sambandet mellan klimatförändring och utveckling, och finansiella och budgetmässiga aspekter av klimatfrågan.

Talare på seminariet i riksdagen är bland andra biståndsminister Gunilla Carlsson, som varit ordförande för den av Sverige initierade Klimatkommissionen (Commission on Climate Change and Development, CCCD); Dr. Moussa Ndele Idriss, talman för det Pan-afrikanska parlamentet och medlem av parlamentet i Chad; Mr. Youba Sokona, medlem av CCCD; Mr. Halifa Drammeh, särskild rådgivare åt FN och ordförande för UN-Water/Africa, och förre premiärministern i Niger, Ibrahin Assane Mayaki, som nu är direktör för NEPAD (New Partnership for Africa's Development).

AWEPAs generalsekreterare, Pär Granstedt:

- Afrika har bidragit minst till de utsläpp som orsakar klimatförändringen, men drabbas hårdast av dess följder. Vi måste utveckla en gemensam strategi för att handskas med klimatförändringen och dess konsekvenser både i Afrika och Europa, och vi måste lära av varandra. Men Europa har ett särskilt ansvar för att hjälpa Afrika att hantera klimatförändringen, och vi får under inga omständigheter acceptera att nya bördor läggs på denna kontinent. Försök att använda koldioxidutsläppen som en förevändning för att införa protektionistiska åtgärder mot afrikansk export måste avvisas.

För redaktionen:

The Association of European Parliamentarians for Africa (AWEPA) verkar - i samarbete med afrikanska parlament - för att stärka den parlamentariska demokratin i Afrika, hålla Afrika högt på den politiska agendan i Europa och främja dialog mellan europeiska och afrikanska parlamentariker. I Afrika genomför AWEPA, i samarbete med andra organisationer, nationella och regionala program för att stärka kapaciteten hos såväl parlamenten som deras medlemmar och funktionärer. AWEPA har omkring 1500 medlemmar, alla nuvarande eller före detta parlamentsledamöter.

Länkar: www.awepa.org; www.newsdesk.se/pressroom/awepa-international

För mer information, kontakta:

Femke Brouwer, tel: +31 20 5245678, e-mail: f.brouwer@awepa.org (innehåll)

Torsten Nilsson, tel: +46 70 3059868, e-mail: iii@telia.com (intervjuer, fototillfällen, frågor angående ackreditering av journalister)

.

• klimatförändring
  • utveckling
  • koldioxidutsläpp
  • afrika
  • bistånd
  • eu-ordförandeskapet
  • klimatkommissionen