Axel Johnson får utmärkelsen ”Årets mångfaldssmarta företag”

Axel Johnson får utmärkelsen ”Årets mångfaldssmarta företag”

Axel Johnson tog idag emot utmärkelsen ”Årets mångfaldssmarta företag” för sitt arbete med förändringsprogrammet Axelerate. Utmärkelsen delades ut av organisationen Mine som jobbar för att öka mångfalden inom arbetslivet.

Det var under 2013 som Axel Johnson initierade programmet Axelerate för att öka mångfalden bland ledande positioner. Målet 2020 är bland annat att könsfördelningen ska vara 40-60 procent i ledningsgrupperna och minst 20 procent av cheferna ska ha internationell bakgrund.

- Vi är jätteglada att få utmärkelsen och bli uppmärksammade för det arbete vi gör. Vi har jobbat länge med mångfaldsfrågan och jag hoppas att fler blir inspirerade till att sätta mål och jobba aktivt med frågan, säger Caroline Berg, vice ordförande i Axel Johnson och initiativtagare till Axelerate i sin tidigare roll som HR- och kommunikationsdirektör.

Axelerate, en satsning för att identifiera lösningar, resulterade i att bolagen inom Axel Johnson-koncernen tog fram mål och konkreta åtgärder för att öka mångfalden på ledande positioner.

- Vi har ett stort och spännande arbete framför oss. För oss är det viktigt att ha medarbetare och chefer som speglar kunderna och samhället vilket skapar affärsnytta. En god blandning av kompetenser och perspektiv ger fler infallsvinklar och genererar bättre beslut. Dessutom ökar blandade arbetsgrupper kreativiteten, vilket gynnar vår utveckling, säger Pia Anderberg, direktör HR och organisationsutveckling Axel Johnson.

Motiveringen lyder:

”För sin förmåga att långsiktigt arbeta mångfaldssmart har Axel Johnson koncernen påvisat affärsnyttan för såväl samhället som sitt eget företag och dess medarbetare. Från att tidigt varit en aktör som sett affärsmöjligheter med t ex livsmedelserbjudande till en internationell kundkrets i Willys butiker sätter koncernen genom sitt förändringsprogram Axelerate nya modiga målsättningar som förhoppningsvis både inspirerar och utmanar andra organisationer.”

För ytterligare information kontakta:
Maria Luthström, kommunikationschef Axel Johnson, 076-138 74 06

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 71 miljarder kronor och har omkring 22 000 anställ (2013). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Yoel Tecle

Presskontakt Communications Manager Communications

Affärer som gör skillnad

Axel Johnson är ett ledande svenskt familjeföretag med tyngdpunkt inom mat och verksamheter som spänner över områden som industri, IT-lösningar, skönhet, hälsa och solenergi. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, AxSol, KICKS, Martin & Servera, Novax, Åhléns samt delägda börsnoterade Axfood (50,1 %) och Dustin (27,3 %). År 2021 omsatte totalt de idag hel- och delägda bolagen i Axel Johnson 94,7 miljarder kronor och har omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.