Prestigefyllt pris till Garant griskind

Prestigefyllt pris till Garant griskind

Garant långkokt griskind får den internationella utmärkelsen ”PLMA´s 2015 Salute to Exellence Awards”

Och det i klassen ”Convenience”.

Priset delas ut vid den stora PLMA-mässan i Amsterdam den 19-20 maj.

Mer än 350 olika produkter tävlade i 48 olika klasser där vinnarna utsetts av en jury bestående av internationella matexperter.

Priset skapades för att ge uppmärksamhet och uppmuntran till företag som satsar på innovativa lösningar när det gäller egna varumärken.

– Jätteroligt förstås med ännu en ett fint och prestigefyllt pris för en Garant-produkt, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror (EMV) på Axfood.

Garant griskind ingår i en serie långkoksprodukter tillsammans med oxkind, pulled beef och pulled pork.

– De är lika lätta att laga till som goda och har på kort tid blivit oerhört populära hos våra kunder. De här produkterna möter väl trenden om att man även hemma på ett enkelt sätt vill kunna laga rätter som annars kräver kunskap och tid, säger Tomas Jonsson, kategorichef för kött på Axfood Sortiment & Inköp.

PLMA står för Private Label Manufacturers´ Association, och varje år i maj arrangerar man Europas största och viktigaste livsmedelsmässa inom private label-segmentet. Drygt 2 200 utställare från 70-talet länder deltar, och mässan samlar ca 11 000 inköpare och kategorichefer från de ledande livsmedelskedjorna i Europa och runt om i världen. I den svenska paviljongen ställde 13 svenska företag ut i fjol och presenterade då sina produkter för inköpare från hela världen.

EMV visar fortsatt stark tillväxt och utgör idag i genomsnitt mer än 30 procent av det samlade livsmedelssegmentet i Europa och mer än 50 procent på flera marknader. Inom Axfood, med kedjorna Hemköp, Willys, Tempo och Handlar´n, står egna varumärken i dag för hela 27 procent av det totala sortimentet och är därmed bäst i Sverige-klassen. Till Axfoods EMV räknas bland annat Garant, Fixa, Premier och Eldorado.

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 257. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning mot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Axfood Sverige. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.