Swedish Meats och Axfood i gemensam satsning på konsumentpackat kött

Efter en testperiod med konsumentpackat kött i Axfoods butiker invigdes idag Swedish Meats specialanläggning i Uppsala. Den kommer att förse Hemköp, Willys hemma och senare Willys med ett brett sortiment av konsumentpackade artiklar. Försäljningsdirektören för Swedish Meats, Bo Larsson och Mats Bejmyr, Axfoods färskvaruchef, klippte i dag av det speciella invigningsbandet som bestod av Scans profiletiketter som kommer pryda en stor del av det konsumentpackade sortimentet. Våren 2004 tecknade Axfood och Scan Foods (helägt dotterbolag till Swedish Meats) avtal om att paketera kött åt Axfoods butiker. De helägda kedjorna Hemköp, Willys hemma och Willys kan nu beställa från ett brett sortiment. För att klara uppgiften har Swedish Meats byggt upp en anläggning med en produktionskapacitet på 150 ton i veckan. − Konsumenterna får bra och säkra produkter genom den nya hanteringen. Samtidigt får de tillgång till ett brett sortiment av färskt kött veckans alla dagar, även i mindre butiker, säger Mats Bejmyr. Konsumentpackat kött ger inte bara våra butiker jämn tillgång på kvalitetskött. Genom den här förändringen får också charkpersonalen i våra butiker mer tid över till att ta hand om konsumenterna och deras intresse. − Jag är stolt över den moderna anläggningen vi byggt upp och vårt unika samarbete med Axfood. Det är själva grunden för den nya anläggningen för konsumentpackat kött i Uppsala. Dessutom är det väldigt glädjande att vi därigenom får en tydlig profilering av Scans kvalitetskött, som jag vet kommer uppskattas av våra konsumenter, understryker Bo Larsson. Allt större andel konsumentpackat kött i Axfoods butiker Andelen konsumentpackat kött ökar stadigt i handeln. Willys hemma säljer i dag enbart sådant kött. Hemköpsbutikerna övergår successivt och har i dag en andel på över 50 procent i sina 98 butiker. I Willys 92 butiker startar försäljningen av konsumentpackat kött under de närmaste veckorna. Uppsalafabriken kommer att förse Axfood med omkring hälften av köttbehovet. Den andra delen produceras och packas i Swedish Meats köttförpackningsanläggning i Malmö. Det svenska köttet som Swedish Meats producerar för Axfood kommer att märkas både med symbolerna för Axfoods respektive butikskedja och med Scan symbolen. För ytterligare information kontakta: Mats Bejmyr, färskvaruchef, Axfood, mobiltelefon 070-548 48 81 Torbjörn Lithell, kategorichef, Axfood, mobiltelefon 070-662 68 89 Bo Larsson, försäljningsdirektör, Swedish Meats, mobiltelefon 070-590 96 66 Hampe Mobärg, informationsdirektör, Swedish Meats, mobiltelefon 0730-68 35 70 Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal fristående handlare knutna till Axfood av franchise eller andra avtal. Totalt omfattar bolaget mer än 500 butiker i Sverige, varav drygt 220 är helägda. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet anställda är omkring 7 800. Axfood har drygt 290 butiker i Finland, varav cirka 90 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är 18 procent och i Finland cirka 8 procent vilket gör Axfood till ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.