Valberedningens förslag till förändringar i Axfoods styrelse

Valberedningens förslag till förändringar i Axfoods styrelse

Inför årsstämman den 22 mars 2023 föreslår Axfoods valberedning omval av styrelseledamöterna Mia Brunell Livfors, Fabian Bengtsson, Caroline Berg, Christian Luiga, Peter Ruzicka och Sara Öhrvall samt att Thomas Ekman väljs till ny styrelseledamot.

Styrelseledamoten Christer Åberg har undanbett sig omval.

Thomas Ekman är född 1969, har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och arbetar för närvarande som verkställande direktör och koncernchef på Dustin Group. Han kommer under 2023 att avsluta sin roll på Dustin Group och tillträda som verkställande direktör för Axel Johnson. Han är styrelseordförande i AxSol, styrelseledamot i Pierce Group och har föreslagits som ny styrelseledamot i Dustin Group.

Mia Brunell Livfors föreslås väljas om till styrelsens ordförande.

Valberedningen inför årsstämman 2023 består av Marie Ehrling (valberedningens ordförande, Axel Johnson AB), Sussi Kvart (Handelsbanken Fonder), Joachim Spetz (Swedbank Robur Fonder) och Peter Nygren (ODIN Fonder). Axfoods styrelseordförande Mia Brunell Livfors är adjungerad till valberedningen.

Valberedningens samtliga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman. Förslagen, motiverat yttrande samt information om föreslagna ledamöter kommer samtidigt att finnas tillgängliga på Axfoods webbplats, axfood.se.

Årsstämman äger rum onsdagen den 22 mars 2023

Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen drygt 12 000 medarbetare och en omsättning om drygt 70 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Alexander Bergendorf

Head of Investor Relations Investor Relations +46 730 49 18 44