Willys bidrar till Rädda Barnens hjälparbete på Afrikas horn

Nu gör Willys gemensam sak med både kunder och leverantörer för att samla in pengar till den pågående svältkatastrofen på Afrikas horn. Willys och ett antal av kedjans leverantörer skänker en del av sin försäljning och kunderna har möjlighet att donera sin returpant till Rädda Barnens arbete i de svältdrabbade länderna i Afrika.

Från början av augusti går pengar som samlas in direkt till Rädda Barnens hjälparbete i samband med krisen på Afrikas horn, där torkan har lett till allvarlig brist på vatten och mat för barn och deras familjer i Kenya, Somalia och Etiopien. För närvarande arbetar Rädda Barnen bland annat med att distribuera vatten, tillhandahålla dunkar, vattenfilter och vattenreningstabletter och behandling av undernärda barn. Hittills i år har över 8000 undernärda barn behandlats på Rädda Barnens center för matdistribution i Somalia.

Varje vecka skänker Willys och några av kedjans leverantörer en del av intäkterna från ett antal utvalda varor till Rädda Barnen. Utöver detta är returautomaterna i många Willysbutiker är utrustade med en gåvoknapp, som gör det möjligt för kunderna att skänka sina pantpengar till Rädda Barnen.

Första halvåret 2011 har Willys tillsammans med kedjans kunder och leverantörer samlat in över 2 miljoner kronor. Dessa pengar har bland annat gått till Rädda Barnens katastrofhjälp i Elfenbenskusten. Nu går alla pengar som samlas in istället till Afrikas horn.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Johanna Eurén, pr-ansvarig Willys, tel 0703-461348
Ingmar Kroon, presschef Axfood AB, tel 0702-89 89 83

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom färskvaror som frukt och grönt. Willys har cirka 160 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys hemma. Willys omsätter drygt 18,6 miljarder kronor (2010) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se