VD och CFO oense om ekonomifunktionen

VD och CFO oense om ekonomifunktionen

Svenska VD:ar och ekonomichefer är oense om ekonomifunktionen. Ekonomicheferna vill utveckla en mer modern, strategisk och proaktiv ekonomiavdelning för att bidra till företagets framgång. VD:arna däremot är redan nöjda med ekonomifunktionen och fyra av tio vill att CFO:n fortsätter jobba på precis samma sätt som idag. Det visar Azets undersökningar. - Hela företaget förlorar på att VD:n med sin okunskap agerar bromskloss, menar Anders Fryxell, vd på Azets.

Landets ekonomichefer och VD:ar har olika bild av situationen på ekonomiavdelningen och vilket arbete som bör prioriteras framåt. Ekonomichefen upplever många utmaningar i sitt arbete, inte minst när det gäller det affärsstödjande och strategiska arbetet. För att få bukt med detta befinner de sig i en förändringsresa där de ställer om från det traditionella till det moderna sättet att arbeta. Men VD:n ser inte behovet av förändring.

Olika uppfattningar om situation och prioriteringar
Azets undersökning visar att 93 procent av VD:arna är nöjda med sin ekonomifunktion och fyra av tio vill att CFO:n fortsätter arbeta på precis samma sätt som idag. De anser också att ekonomichefens utmaningar är få, nästan alla svarar att CFO:n har tillräckligt mycket tid och resurser för att utveckla ekonomifunktionen. Något som inte alls stämmer överens med ekonomichefens egna uppfattning.

Ungefär hälften av ekonomicheferna rankar tidsbrist som ett avgörande skäl till att ekonomiavdelningen inte kommit längre i sin förändringsresa. Var femte CFO efterfrågar mer resurser för att nå fram till slutmålet - att bli en mer proaktiv och modern ekonomiavdelning.

– VD:n är nöjd, men inte ekonomichefen. Ledningen förstår inte ekonomiavdelningens potential och dess bidrag till verksamheten, därmed är också förståelsen låg för vilket arbete som behöver prioriteras. Det är därför inte så konstigt att ekonomiavdelningarna inte har kommit längre i sin utveckling och att de tampas med många utmaningar, säger Anders Fryxell, VD på Azets.

VD bromsar ekonomiavdelningens förmåga att utveckla företaget
Ekonomicheferna har stora ambitioner att utveckla ekonomiavdelningen till en modern, proaktiv och strategisk funktion. De menar att företagen behöver bli bättre på bl a digitalisering, processeffektiviseringar, anpassningsförmåga, expertis och BI. Närmare var femte CFO upplever att företagets prioriteringar har hindrat dem att komma längre än halvvägs i förändringsresan.

– Ekonomicheferna har själv insett att de måste göra stora satsningar framåt för att ekonomiavdelningen ska bidra till hela företagets framgång. Något som blir otroligt svårt när VD:n genom sin okunskap agerar bromskloss. Hela företaget förlorar på detta. Ekonomiavdelningen är kritisk vad gäller att förbättra lönsamheten, utveckla affären, fatta strategiska beslut och öka konkurrenskraften i den snabbföränderliga och hårt konkurrensutsatta värld vi lever i, säger Anders Fryxell.

Om undersökningarna
Undersökningen bland svenska VD:ar är genomförd av undersökningsföretaget Markör på uppdrag av Azets via telefonintervjuer under augusti 2018. Undersökningen har 75 respondenter, samtliga med titeln VD. I undersökningen inkluderades bolag över hela Sverige, i olika branscher (ej offentlig sektor). Företagen har mellan 100-300 anställda.Undersökningen bland ekonomichefer är genomförd via telefonintervjuer under augusti 2017 och har 101 respondenter, samtliga med titeln ekonomichef. I undersökningen inkluderades bolag över hela Sverige, i olika branscher (ej offentlig sektor). Företagen har mellan 100-1000 anställda. Även denna undersökning är genomförd av Markör på uppdrag av Azets.

För mer information
Anders Fryxell, vd Azets Insight AB, tel 0709-21 43 82, anders.fryxell@azets.com
Helena Malmström, marknadschef Azets Insight AB, helena.malmstrom@azets.com

Ämnen

Azets är en ledande nordisk leverantör av rådgivning och outsourcingtjänster inom redovisning, lön och HR. Azets har 22.000 kunder och 2.800 anställda i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Rumänien. I Sverige finns vi i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö och har 330 anställda med en omsättning på 330 miljoner kronor. Läs mer på www.azets.se

June Mejlgaard Jensen

Presskontakt VD Azets Sverige +45 40 11 02 96
Helena Malmström

Presskontakt Marknadschef, Azets Insight AB +46 (0)10 457 50 00

Vi bygger framtidens ekonomi- och lönefunktion!

Azets är en internationell koncern som tillhandahåller tjänster och rådgivning inom ekonomi, lön och HR. Våra 7.600 medarbetare erbjuder en kombination av både digital och personlig service till över 90.000 kunder i Norden och Storbritannien.

Ekonomi | Lön | HR | Teknologi | Bemanning| Rådgivning