FINT SOM SNUS, MEN FINARE - PATENTERAT SNUS!

En metod som gör allt portionssnus smärtfritt att använda har nu patentgodkänts. ”Ettan” i branschen, Swedish Match, har tecknat licens men har inte ensamrätt. Den nya tekniken kallas för Sting Free snus och fungerar genom att integrera ett ultratunt membran i portionspåsen vid snustillverkning. Funktionen kan förenklat liknas vid ett plåster som skyddar ett sår och medför att snuset inte svider och är skonsamt för tandköttet utan att påverka smak, doft eller nikotinupplevelse.

Nästan hälften av alla snusare tycker det är obehagligt när det svider på tandköttet. Många rökare, som misslyckats med att sluta med hjälp av snus, upplever samma sak. Tills idag har inget alternativ som inte bränner funnits på snusmarknaden.

”Innovationen fyller ett stort uppdämt behov, kan göra enorm nytta för folkhälsan och blev i Venture Cup 2016 utsedd till en av de hetaste affärsidéerna i Sverige”, avslutar uppfinnaren Bengt Wiberg.

Att snusa är vetenskapligt bevisat avsevärt mindre skadligt än att röka. Enligt socialstyrelsen dör 12 000 svenska rökare i förtid årligen till en samhällskostnad om 30 miljarder kronor. I världen finns en miljard rökare som tillfredsställer sitt nikotinbegär med cigaretter istället för snus…tills nu.

• snus
  • bowsolutions.se
  • stingfreesnus.com
  • b-o wiberg solutions

Jag heter Bengt Wiberg och sade 2014 upp mig från jobbet som välbetald ekonomichef i Lidingö stad för att bli världens första och enda snushälsoinnovatör. Ifrån att min munhälsa dömts ut av min tandläkare är den nu helt frisk. Allt tack vare min nu patentgodkända snusinnovation Sting Free snus.

Sting Free snus är en tillverkningsmetod för portionssnus som passar hela världens samtliga portions snussorter. Sting Free membranet i portionsprillan gör att snus inte svider eller bränner samt är skonsamt mot snusarens tandkött och munslemhinna. Nästan hälften av alla snusare tycker att snusets svidande/brännande är obehagligt. Inget alternativ för att slippa detta finns i världen tills jag uppfann lösningen. Uppfinningen är en teknisk revolution av själva portionsprillan, inte någon  ny tobaksblandning eller kemikalie. Detta gör det möjligt för alla snusare att i framtiden kunna njuta av sitt nuvarande favoritsnus men nu i ett smärtfritt Sting Free alternativ.

I utvecklingsarbetet som lett fram till snusrevolutionen har jag också fått hjälp av både världens två främsta forskare på munhälsa och snus samt även värdefulla tips från uppfinnaren av portionssnuset på 1970-talet. Största tillverkaren i världen av snus, Swedish Match, har tecknat licens med mitt enmans uppfinnarbolag och Sting Free snus men har inte ensamrätt.

2016 vann Sting Free snus priset som hetaste affärsidé i Sverige i tävlingen Venture Cup IDEA.

Över en miljon personer har läst om Sting Free snus, det svidfria snuset, bl.a. blev det mest lästa nyhetsartikel i Sverige i juni 2016 i Aftonbladet. Eftersom Sting Free snus helt eliminerat smärtan vid snusande är det potentiellt också en kandidat till titeln världens bästa rökavvänjningsprodukt eftersom tusentals rökare som provat snus också anser att snusets svidande är obehagligt, varför denna stora andel valt att fortsätta med den livsfarliga rökningen istället.

Andra tidningar/media som skrivit om snusuppfinningen är Corren, Mitt i, Cafe, Dagens Hälsa, Mitt Linköping, Lidingö Tidning, Start-up Stockholm, Norrköpings Tidningar m.fl.

www.facebook.com/stingfreesnus är det 10:e största snusforumet på Facebook i världen.

Bengt Wiberg

Presskontakt Snushälsoinnovatör CEO & patentinnehavare 0760151082