Engagemang mitt i krisen

Mitt i pandemin, när belastningen på vården är tyngre än någonsin, möts digitaliseringsarbetet med mer engagemang och entusiasm än vanligt. Och då ska man veta att förändringsarbete alltidinnebär jobb. Oavsett hur entusiastisk man är. Själva renoverade vi tvättstugan hemma – och jag trodde att jag skulle få spader! Också ett litet projekt på hemmaplan kräver sitt, medan det pågår, även om vi såklart är väldigt nöjda nu när det är färdigt. Men det kostar på att förändra.

Många konsulter och personer i verksamheterna berättar om hur mycket lättare det har varit att införa nya lösningar under året. Helt färska digitala lösningar har underlättat för medborgarna samtidigt som införandet har gått ovanligt fort. Läs bara om hur Ersta sjukhus gick från en långtidsplanering till nästan omedelbart införande av en pilot, i intervjun med Åsa Schwieler.

Framförallt är det de anställda inom vårdens olika verksamheter som själva välkomnat den snabba omställningen. Arbetet har fått sig en skjuts av att allt fler vill vara med när de ser vad digitaliseringsarbete kan innebära i praktiken. Dessutom har faktiskt engagemanget ökat i takt med att mötena kunnat skötas digitalt! Bland annat har kolleger noterat att de vanligtvis svårfångade läkarna har deltagit i större utsträckning på möten kring nya digitala lösningar, när man kan ses utan att behöva förflytta sig mellan hus och platser. Workshops med internationella deltagare kan till och med skötas hemifrån köksbordet, har vi lärt oss the hard way detta Anno Corona 2020.

Även på distans har vi kunnat fortsatta leverera värden. Både i stort och smått. Region Stockholm berättade häromdagen att man inför digitala brevlådor för post från vården. Det frigör resurser där personer istället för att skyffla runt administration kan fokusera på kärnverksamheten – och samtidigt gynna miljön. De stora digitala projekten med nya informationssystem kämpar på. Och personalen sliter.

Alla visar på en otrolig anpassningsförmåga när vi prövats av det en kris innebär. På våra infektions- och intensivvårdskliniker arbetar personalen galet mycket. De är våra hjältar. Men även de som orkar arbeta på med de nya vårdinformationssystemen är också våra hjältar – och dem vill jag gärna lyfta. Deras arbete är inte så synligt men leder till förbättringar för både personal, patienter och medborgare.

När vi alla är med, kan vi tillsammans skapa något bra och viktigt. Det är också då vi förmår det där lilla extra som att snabbt ställa om eller orka vidare i förändringsarbeten trots att arbetsbördan redan är så stor. Och då talar vi om betydligt större projekt än en tvättstuga… Digitaliseringsarbetet står allt annat än stilla.

Var rädda om varandra! Håll avstånd, lyssna till vad Anders Tegnell säger. Förhoppningsvis blir tillräckligt många vaccinerade under de närmaste månaderna så att vi i sommar kan börja hitta tillbaka till något som kan bli det nya normala. Nästa år vill vi ses på riktigt. Möten via skärm i all ära men nu saknar vi de tredimensionella mötena. Vi behöver varandra. Det mänskliga mötet betyder så mycket för oss alla. Tillsammans förmår vi mer.

ANNETTE MÅRDBRINK
VD B3 Healthcare Consulting AB