Swedish Medtech: Turbulent år i branschen

Pandemin har blivit en vattendelare för den medicintekniska branschen. Medan somliga inte kunnat leverera varor tillräckligt snabbt, har marknaden mer eller mindre dött för andra. För leverantörer av digitala lösningar är läget mer stabilt.

– Vi har haft ett enormt turbulent år, konstaterar Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för Swedish Medtech.

Redan i februari flaggade medlemsföretag om troliga leveransproblem sedan både produktion av, och tillgång till, skyddsutrustning minskade i samband med pandemins spridning i Kina.

– Men då var perspektivet ’leveransproblem’. Sedan stod det snart klart att Covid skulle bli ett stort problem överallt. Pandemin har inneburit enorma utmaningar för vård och omsorg men också för den medicintekniska branschen. Men våra medlemmar tecknar faktiskt två diametralt olika bilder av vad som hänt dem, säger Anna.

För många företag ökade efterfrågan snabbt och kraftigt. Många försökte ställa om eller skala upp sin produktion. För andra företag blev det precis tvärtom.

– Efterfrågan på exempelvis knä- och höftleder minskade hastigt. Många kroniska patienter har varit rädda för att besöka vården och har ställt in sina besök, skjutit på planerade operationer. Flera av våra medlemsföretag har sett marknaden försvinna. En del slåss nu för att överleva, många har permitterat och säkerligen kommer vi tyvärr att kunna se några konkurser.

Höstens bakslag med den andra vågens smitta i Sverige bromsade den lättnad många hoppats på. De förändrade förutsättningarna kvarstår. För företag som har en nordisk marknad går det dock bättre, eftersom grannländerna inte har lika stor smittspridning och därmed bedriver vårdverksamhet lite mer som vanligt.

– En del medlemsföretag har ställt om sin produktion. Exempelvis tillverkar Essity nu munskydd, som en ny produkt som de har för avsikt att fortsätta med. Även företag utanför den medicintekniska branschen har försökt ställa om. Men det är inte lätt att möta de medicintekniska krav som ställs på produkterna. De företag som ställt om riskerar också att inte vara lika konkurrenskraftiga längre fram, när regionerna återgår till att göra inköp genom upphandlingar som ofta styr mot lägsta pris. Produkter som kräver manuellt arbete är ju dyrare att tillverka i Sverige.

Att behålla en del inhemsk produktion kan vara bra, menar Anna, men poängterar att den medicintekniska branschen är alltför stor och komplex för att vi i Sverige ska kunna vara helt självförsörjande.

– Vi är ett för litet land för det. Vi kommer alltid att vara beroende av material och komponenter från andra länder. Det som är allra viktigast är att vi har fungerande leveranskedjor! När Tyskland och Frankrike i våras införde exportförbud innebar det en enorm utmaning för Sverige. Vi drabbades även väldigt hårt av andra leveranshinder, som stängda gränser och problem i logistikkedjorna.

Även om också en del mjukvaruföretag påverkats av att viss vård skjutits på framtiden, är ändå situationen mindre påverkad i den sektorn, jämfört med många andra medicintekniska företag.

– Många ser ljust på framtiden eftersom intresset för att införa digitala lösningar har ökat så mycket under pandemin. Det som tidigare inte varit så lättarbetat möts nu med både beredskap och intresse i verksamheterna, säger Anna.

Digitaliseringsarbetet tuffar på, i synnerhet arbetet med leveranser av de stora vårdinformationssystemen, även om man också här förstås är drabbad av manfall till följd av samhällets stora sjukfrånvaro.

– Sen finns det ju utmaningar i upphandlingarna och implementeringen av dem också. Stockholm avbröt sin upphandling medan Västra Götalandsregionen och Skåne är klara med sina. Där har man å andra sidan stött på patrull kring frågor om datahantering av patientuppgifter.

Här handlar det om säkerhet och risken för att främmande makt kan komma åt skyddade patientuppgifter. Den amerikanska lagen har skapat större problem än vad man först trott, menar Anna.

– Cloud act, som ser över hur data får delas i USA, påverkar svenska företag och myndigheter. USAs dataskyddslag når inte upp till de krav och ger inte samma skydd som vi har i Sverige och i EU. Inom EU vill vi skydda persondata och den personliga integriteten och hitta lösningar som innebär att data, så långt det är möjligt, stannar inom EU/ESS. Det är en jättestor utmaning. Och där är vi nu.

Swedish Medtech som organisation har samtidigt vuxit sig större än någonsin förr. En medlemstillströmning under året har gett omkring 200 medlemsföretag, vilket är ett rekord.

– En enkätundersökning visar att de flesta också känner framtidshopp och bedömer att 2021 kommer att bli ett bättre år med affärsmässig återhämtning. Normalt blir det nog inte förrän 2022.

Däremot är organisationen beredd att det kan komma bli förändringar både vad gäller krav på kompetens och organisation, eftersom serviceavgiften är beräknad på medlemsföretagens omsättning. Går det sämre för medlemsföretagen måste Swedish Medtech också rätta sig i ledet.

– Vi ser att många av våra medlemmar arbetar för att möta de utmaningar som covid-19 har inneburit. Vår bransch kommer troligen att påverkas även långsiktigt av pandemin och vi som organisation måste vara lyhörda inför våra medlemmars förändrade behov och anpassa vår verksamhet.

Text: ANNA HAGNELL
B3 HALTHCARE CONSULTING AB