Nyhet -

BAB bygger om 6 våningar i en gammal fastighet på Campusområdet - Komvux Kärnan flyttar in

Beställare är Alecta Pension och förvaltare är Newsec. Komvux Kärnan sitter för närvarande i gamla GA-skolans lokaler på söder. Då behovet ökar inom både vuxenutbildning och sfi finns det inte möjlighet att expandera i lokalerna på söder.

Nyfiken på att se hur det går åker jag ner till bygget där jag stämt träff med Andre Person som är arbetsledare. Han berättar att det är 6 våningar à 700 kvm som byggs om och anpassas till Komvux Kärnan i Helsingborg.

Ombyggnationen startade i dec 2016 och i dagsläget är det beräknad inflyttning i augusti. Andre visar mig runt i den gamla byggnaden med bl a vackra spröjsade fönster som de har behållit.

Den nya stilen är modern med stora öppna ytor i mitten. Längs med väggarna har de byggt rum som är anpassade till utbildningslokaler och kontor. På det nedre planet går vi igenom gamla och pampiga lokaler. Andre berättar att Henry Dunker som var en framgångsrik företagare och donator i Helsingborg hade sitt kontor här. I ett av rummen står till och med ett gammalt bankvalv. Jag kan nästan se Henry Dunker framför mig, där han sitter bakom ett ståtligt skrivbord och tittar ut genom de vackra fönstren.

Vi fortsätter vår rundvandring och hela tiden möter vi hantverkare som är i full gång. Jag träffar Rani, sommarjobbare som med ett leende på läpparna gärna ställer upp på bild.

När vi kommer upp på vinden blir jag imponerad av hur de tagit till vara på de gamla bjälkarna och inrett innertaket med något som liknar stålrör och vajrar. Jag gillar att de blandat gammalt och nytt.

Då BAB´s vision är att spela en viktig roll i samhällsbyggandet känns det bra att vara en del i att möjliggöra för fler helsingborgare att studera, vilket i sin tur leder till jobb och egen försörjning.

Lotta Källmark