VD-ord

Resultat
Efter flera år med hög expansionstakt och god resultatutveckling blev 2018 ett år under våra förväntningar. Verksamheten har i grunden varit fortsatt stark med en bra organisation supporterad av stabila processer, men tyvärr misslyckades vi med ett större bostadsprojekt. Samtidigt visade det sig att våra prognoser varit lite väl optimistiska i flera projekt 2017, vilket tvingade oss till nedskrivningar 2018.

Positivt är att regionerna NV Skåne och Halland har levererat ett starkt år där både Entreprenad och Byggservice nått omsättnings- och lönsamhetsmålen.

Tillväxt
Tillväxten under 2018 har varit drygt 10 %. Vi har rekryterat 40 nya medarbetare och är nu sammanlagt 330. Verksamhetsområdet för stunden är hela västra Skåne samt södra Halland med huvudkontor i Åstorp, ett nytt och större regionkontor i Fosie, Malmö samt regionkontor i Halmstad. Våra kunder är som tidigare i huvudsak kommuner, stat, industrin, fastighets- och förvaltningsbolag.

Blicken mot 2019
Vår målsättning 2019 är att komma tillbaka med god resultatgenerering och öka omsättningen med 20%. Det innebär att vi med god marginal passerar 1000 MSEK. Förutsättningarna att lyckas med detta är goda. Orderstocken är större än någonsin och organisationen växer sig successivt starkare.

Målet för rörelseresultatet är precis som tidigare satt till 5 %. Skulle vi hamna i spannet 3–4 % är detta också acceptabelt och relativt andra jämförbara företag ett bra resultat. För att klara målen har vi satt upp detaljerade handlingsplaner för varje region och stödfunktion. Tillväxten kommer att ske inom samtliga regioner.

Arbetet med att trimma in, ständig förbättring och BAB-skolan löper enligt plan vilket leder till ökat självförtroende och bättre genomförandeförmåga.

Vår anläggningsregion har under året namnändrat från Wilhelmssons Mark & Entreprenad AB till BAB anläggning AB. I början av 2019 namnändrades även BAB Byggtjänst AB till BAB bygg AB. Detta medför att vi framöver kommer att marknadsföra hela vårt erbjudande Entreprenad/Byggservice/Anläggning under ett och samma varumärke BAB.

Skapa en allt starkare aktör som spelar en viktig roll i samhället
Systerbolaget 3Hus har kraftigt expanderat projektutvecklingsarbetet 2018 och därmed byggt en ansenlig projektportfölj. Fr o m slutet av 2019 ska vi börja att producera denna.

Vid ingången av 2019 är orderstocken 1050 MSEK. 500 MSEK av är avsedda för produktion i region NV Skåne, 400 i region Malmö, 100 region Halland och 50 region anläggning. Huvuddelen av orderstocken upparbetas och resultat avräknas 2019.

2019 arbetar BAB vidare med ägardirektivet att tillsammans med systerbolaget Fastighets AB 3Hus skapa en allt starkare aktör på den sydsvenska bygg- och fastighetsmarknaden som spelar en viktig roll i samhället och gör skillnad!

VD, Kenneth Andersson