BabyBjörn bäst i sökmotorerna

Solna

Guldnyckeln till Search Integration

BabyBjörn bäst i sökmotorerna

Search Integration vann i torsdags kväll sökmarknadsföringspriset Guldnyckeln för sitt arbete med webbplatserna babybjorn.se och babybjorn.com.

– Vi är mycket stolta över att få ha möjligheten att arbeta med en så ambitiös uppdragsgivare som BabyBjörn. De har verkligen lyssnat på våra rekommendationer och ser sökmotorernas organiska lista som en strategiskt viktig marknadsföringskanal, säger Christofer Brugge, kundansvarig på Search Integration.

Guldnyckeln har i nästan trettio år delat ut priser för direktkommunikation i olika kanaler. Och i år gick alltså förstapriset i kategorin sökmarknadsföring till BabyBjörns webbplats. Juryn bedömer både strategi, kreativitet och resultat, och motiveringen lyder: "Tack vare en långsiktig strategi på en internationell marknad och kundens fokus på närhet i slutkonsumentens köpprocess, har vinnaren lyckats bära fram sin kund till en trygg närvaro i sökmotorerna".

- Det här är frukten av flera års arbete, säger Elin Ahlsén Lindström, marknadschef på BabyBjörn. Search Integration har ett brett perspektiv på sökmarknadsföring och vi har själva haft ett helhetsperspektiv när vi arbetat med allt från tekniska detaljer och innehåll till att utbilda organisationen. Vi vill vara där vår målgrupp finns – de småbarnsföräldrar som vi vänder oss till törstar efter information och det är viktigt för oss att vi är högt rankade när de söker.

BabyBjörn lanserade sommaren 2010 en ny webbplats, där Search Integration säkerställde sökanpassningen i varje moment.

- Målet med vårt arbete var att babybjorn.se och babybjorn.com skulle hamna överst och att varumärket skulle dominera när du söker på viktiga nyckelord för BabyBjörn, säger Christofer Brugge.

Detta har man också lyckats med. Om man jämför träffbilden före och efter lanseringen av den nya webbplatsen är skillnaden påtaglig.

- Den totala trafiken till webbplatsen har ökat med 56 procent, och för det viktiga sökordet ”bärsele” har trafiken ökat med hela 91 procent mot hösten 2009.

För mer information:
Christofer Brugge, kundansvarig, Search Integration tel: 070-749 84 88
Elin Ahlsén Lindström, marknadschef BabyBjörn, tel: 08-505 968 35

Om BabyBjörn AB:

BabyBjörn AB är ett svenskt familjeföretag som utvecklar, marknadsför och distribuerar innovativa produkter för barn 0-3 år. Föregående verksamhetsår uppgick omsättningen till 396 miljoner SEK och 94 % av försäljningen gick på export till 40 länder. Företaget grundades 1961 och har idag cirka 100 anställda. 2005 utsågs BabyBjörn AB till vinnare av Stora Exportpriset.