I förgrunden: Malin Morgan. I bakgrunden: Wahid Setihesh. Foto: Ola Kjelbye

Backa Teaters Oxytocin utvald till Bibu 2024

Idag avslöjades vilka föreställningar som valts ut till bibu 2024, scenkonstbiennalen för barn och unga, som äger rum i Helsingborg 15-19 maj. Juryn har utsett Backa Teaters Oxytocin, av och regi Oskar Thunberg, till en av dessa föreställningar. Pjäsen kommer spelas vid tre tillfällen under biennalen.

Oxytocin hade urpremiär på Backa Teater 18 oktober 2023 och har hyllats av såväl publik som kritiker. Tillsammans med 23 andra uppsättningar har pjäsen nu valts ut till bibu 2024. Så här lyder juryns motivering:

"Ömsint och träffsäker dockteater med ett totalfokus på den unga publiken. De uttrycksfulla dockorna och det omsorgsfullt skapade scenrummet banar väg för att kunna närma sig det allra mest intima och sköra. Dockspelarna navigerar med lätthet genom snåriga teman som sex, droger och pubertet. Med hjälp av underfundiga scenlösningar och väl inkorporerad live-musik berättas en historia om närhet i livets alla skeden. Det är helgjutet och hjärtevärmande."

– Vilken ära! Det görs så mycket och så bra barn- och ungdomsteater i Sverige! Och jag älskar bibu sedan länge – så kvalitativt, ambitiöst och familjärt på samma gång. Jag ser jättemycket fram emot att åka till Helsingborg, och dessutom att få återse pjäsen, dockorna, skådespelarna och musikerna. Det blir en fest! säger regissören och dramatikern Oskar Thunberg.

Föreställningen kommer spelas vid tre tillfällen på biennalen i Helsingborg, vilka blir de första sedan spelperiodens slut på Backa Teater i december 2023.

– Jag är mycket stolt och glad över att Oxytocin blivit uttagen till bibu. Det är en ära att med denna föreställning få representera Backa Teater. Oxytocin längtar efter att få möta ny publik. Och jag personligen längtar efter att få återse karaktärerna i föreställningen. Vi ses i Helsingborg, säger Backa Teaters konstnärliga ledare Lars Melin.

Tidigare i januari tilldelades Oxytocin Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och Ungdomsteaterpris 2023 vars prisceremoni äger rum under biennalen. Likväl är föreställningen uttagen till Young Swedstage, ett riktat showcase för att presentera svenska produktioner för utländska arrangörer, vilket också anordnas under Bibu. Utöver Oxytocins medverkan under biennalen i Helsingborg så kommer Backa Teater även arrangera två seminarium med titlarna "Hur fri är scenkonsten i relation till sin publik?" och "Vad är egentligen ett bra lärarmaterial?".

bibu - nationell scenkonstbiennal för barn & unga - är Sveriges ledande mötesplats med, för och om professionell scenkonst som vänder sig till en ung publik. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar. Tillsammans med ett omfattande seminarieutbud och olika samtalsforum skapar de en arena för analys och diskussion kring områdets kvalitet, status och utvecklingsmöjligheter.

OXYTOCIN
Allt blir inte bra, men det går ändå
Urpremiär 18 oktober 2023 på Backa Teater
Från 15 år

Av och regi: Oskar Thunberg
Med: Nikola Borggård Gavanozov, Pelle Grytt/Ove Wolf, Vivi Lindberg, Malin Morgan, Wahid Setihesh
Musiker: Daniel Ekborg, Mats Nahlin
Mask, kostym och scenografi: Maja Döbling
Dockmakare: Jenny Bjärkstedt
Ljus: Christofer W Fogelberg
Komposition: Daniel Ekborg, Simeon Hillert, Mats Nahlin
Ljud: Simeon Hillert
Dramaturg: Stefan Åkesson

Ur recensionerna:

"Det är ren och skär scenmagi, som uppstår tack vare totalhantverksskicklighet på alla plan.” – Dagens Nyheter

”uppsättningen fullkomligt ångar av liv”
– Aftonbladet

”… en smart och känslig skildring av tonårsliv bortom kroppen.”
– Göteborgs-Posten

”högklassigt konstnärligt hantverk”
– Svenska Dagbladet

”Dockteater som hittar det stora i det lilla”
– Borås Tidning

”Genom dockorna och deras småskaliga världar får vi syn på oss själva. Ett liv i miniatyr som skapar rum för stora upplevelser. Missa inte!”
– Dagens Nyheter

”Inte en rörelse lämnas åt slumpen vilket ger en meditativ intensitet”
– Aftonbladet

”Utsökt levande, karaktärsstarka dockor”
– Svenska Dagbladet

”Hur kan detta på alla sätt konstlade universum framstå som så verkligt?”
– Göteborgs-Posten