Foto: Ola Kjelbye

Backa Teater utforskar om det går att bli vän med döden i lekfull föreställning för de yngsta

En mångbottnad, varm och inbjudande föreställning som ur ett barnperspektiv undersöker det vi alla har gemensamt. Med humor, nyfikenhet och massa musik bjuds publiken in i färgstarka berättelser genom glädjen och sorgen, svärtan och ljuset, skrattet och allvaret. Den 8 mars har Döden, döden urpremiär på Backa Teater. Från 6 år.

Varför är det så jobbigt med döden? Är det för att vi saknar någon som är borta? För att vi inte vet vad som kommer hända? Eller för att vuxna blir så konstiga kring död? Det kan kännas skrämmande med något så stort. Den som är död är död, och kommer inte tillbaka. Men hur vore det om man blev vän med döden? Eller ovän?

I en tillåtande lek där allt är möjligt och endast fantasin sätter gränser får vi kanske svar på några av alla tusen frågor vi har kring döden. Vi får åtminstone chans att ställa dem och fundera kring dem tillsammans.

– Vuxenvärlden kan vara rätt bra på att stänga ute barn i samtal om döden, eftersom det är så tätt förknippat med sorg och smärta. Det är naturligt att vilja skydda barnen från det, men det är samtidigt problematiskt. Döden är ju närvarande även i barns liv och de förtjänar att få filosofera, tänka och känna kring den. Förhoppningsvis kan den här föreställningen ge lite hjälp på traven i att våga vara i kontakt med döden och bli sams med alla känslor den rymmer, säger regissören Gustav Deinoff.

Döden, döden är skriven av Dimen Abdulla i samverkan med Gustav Deinoff och har inspirerats av samtal med både barn och vuxna. På scen ser vi tre skådespelare och tre musiker i ett fragmentariskt verk om döden. Scenografi, kostym och mask är designad av Annika Tosti. Föreställningen präglas till stor del av en närhet mellan publik och ensemble, inte minst fysiskt då den fria sittningen förstärker upplevelsen av ett gemensamt rum. Publiken bjuds även in som medskapare i en avslutande ritual, där var och en får lämna sina personliga avtryck på väggar och golv, genom att rita.

– Vi är stolta och glada över att kunna erbjuda denna existentiella och lekfulla scenkonstupplevelse för vår yngsta målgrupp. Vi ska ju alla den vägen vandra, förr eller senare. Med den här föreställningen gör vi ett försök att närma oss det stora och komplexa tillsammans, göra det talbart och kanske enas i ovissheten, säger Backa Teaters teaterchef Lars Melin.

Gustav Deinoff är skådespelare, regissör och en av två konstnärliga ledare på Unga Klara i Stockholm. Han har lång erfarenhet av att arbeta med teater för barn och unga. Som skådespelare har han bland annat medverkat i en rad uppsättningar av regissören Suzanne Ostens på just Unga Klara. På samma teater har han också regisserat flera uppmärksammade produktioner, allra senast Romeo & Julia.

DÖDEN, DÖDEN
En dag ska vi dö, alla andra ska vi leka

Urpremiär 8 mars på Backa Teater
Från 6 år