LasseMajas Detektivbyrå bryter ny mark som dataspel

Svenska barnspel befinner sig i kris. Nyproduktionen av bra dataspel för de yngre åldrarna har minskat stadigt sedan slutet på 90-talet. Nu kommer det svenska spelet som vill utmana den traditionella speldistributionen. Den 19 december släpps LasseMajas Detektivbyrå Kameleontens hämnd i samband med att filmen med samma namn har premiär.

Svenska barnspel har sedan slutet av 90-talet befunnit sig i en nedåtgående spiral. Marknaden har mer och mer kommit att domineras av stora förlag som köper upp och släpper nya, ofta hårda och våldsamma spel. Få förlag har vågat satsa på bra svenska barnspel och följden har blivit att kvalitativa spel för den yngre målgruppen nästan försvunnit helt från hyllorna.

Med spelet LasseMajas detektivbyrå Kameleontens hämnd vill spelstudion Bajoum Interactive, som tidigare har skapat bland annat spel som Pettsson och Findus, Mamma Mu och Kråkan, Mulle Meck med flera, vända utvecklingen och ta ett nytt initiativ på marknaden. Spelet kommer att delas ut till vuxna i samband med biobesök på LasseMaja-filmen. Varje familj som ser filmen får en skiva med spelet. Det är en slags prova-på-skiva och familjen kan spela den första tredjedelen av spelet gratis. För att spela vidare går de till en hemsida och köper en kod som låser upp spelet.

LasseMajas Detektivbyrå Kameleontens hämnd är ett spännande äventyrs- och problemlösarspel för åldrarna 6-12 år. Spelet följer filmens händelser i mångt och mycket och är en uppföljare till det mycket populära spelet LasseMajas Detektivbyrå Julkalendern som släpptes 2006. Spelet har utvecklats i nära samarbete med både SF och upphovspersonerna Martin Widmark och Helena Willis för att säkerställa samma höga kvalitet som förknippas med karaktärerna. Rösterna i spelet står Johan Ulveson och Teodor Runsiö och Matilda Grahn, filmens Lasse och Maja, för.

Idén med att dela ut spelen i samband med biobesök kommer från Linus Feldt, grundare och VD på Bajoum: "Vi ser en ny möjlighet för små spelutvecklare som oss själva att hitta nya kanaler till att sälja bra svenska barnspel på en marknad som totalt domineras av produkter utvecklade av stora amerikanska förlag. Vi ser också att intresset för svenska barnspel har svalnat hos svenska förlag och då måste vi ta saken i egna händer".

För ytterligare information kontakta: Johanna Lerström, marknadsansvarig Bajoum Interactive AB, tel. 073-525 49 04, johanna@bajoum.se

Spelfakta LasseMajas Detektivbyrå - Kameleontens hämnd:

•  Fungerar på både PC och Mac
  •  Innehåller totalt 15 spel/aktiviteter
  •  En tredjedel av spelet kan spelas innan skivan låses upp
  •  Spelet låses upp via www.lassemajaspelet.se
  •  Röster av Johan Ulveson, Matilda Grahn och Teodor Runsiö
  •  I spelet finns det fyra kategorier av händelser:
  • - Skattjakt för att hitta delar av kartan till skatten.
  • - Småbrott i staden som behöver lösas.
  • - Spel och aktiviteter som dyker upp i staden.
  • - En spännande underjordsdel där Lasse och Maja måste passera ett antal fällor för att komma fram till skatten.

Om Bajoum Interactive AB

Bajoum Interactive grundades 1994 av Linus Feldt och har idag 8 anställda. Bajoum har lång erfarenhet av barnspel och har utvecklat flera prisbelönta spel genom åren, här märks populära titlar som spelen om Pettson och Findus, LasseMajas Detektivbyrå Julkalendern, Mamma Mu, Anki & Pytte men också beställningar från utländska förlag som tyska Oetinger Verlag och ryska Snowball. Under 2008 har Bajoum arbetat tillsammans med kände National Geographics-fotografen Mattias Klum och hans projekt Expeditionsverige.se med att ta fram en interaktiv 3D-värld på nätet. Våren 2009 släpper Bajoum det ryska spelet Kadetstvo som bygger på en av Rysslands största TV-serier genom tiderna.

Succén LasseMajas Detektivbyrå

Martin Widmark och Helena Willis har hittills skrivit och illustrerat 17 böcker om LasseMajas Detektivbyrå. Böckerna har varit otroligt framgångsrika. Bokjuryn - barnens egen omröstning - gav till exempel 1:a pris till Biblioteksmysteriet 2007. Guldmysteriet och Saffransmysteriet fick 1:a respektive 2:a pris 2006. Tidningsmysteriet fick 1:a pris 2005 och Mumiemysteriet 2:a pris 2004. Böckerna om detektivbyrån har blivit många barns första egna läsupplevelse. 2006 kom julkalendern baserad på karaktärerna och Martin Widmark och Helena Willis böcker. Biofilmen LasseMajas Detektivbyrå - Kameleontens hämnd är regisserad av Henrik Georgsson med originalmanus av Sara Heldt.

• Bio, film, foto

• bio