Pressmeddelande -

Balfour Beatty Rail AB ska leverera kontaktledningssystem och likriktarutrustning till LKAB

Balfour Beatty Rail ska leverera kontaktledningssystem och strömförsörjning till LKABs nya huvudnivå 1365 meter under jord

Balfour Beatty Rail AB, verksamt inom järnvägsinfrastrukturområdet meddelar idag 31 januari att företaget har fått ett kontrakt avseende kontaktledning och strömförsörjning till LKABs nya huvudnivå i Kiruna, KUJ 1365.

Beställningen omfattar projektering, leverans, montage samt idriftsättning av nytt kontaktledningssystem samt likströmsutrustning för Kirunagruvans nya huvudnivå 1 365 meter under jord.

Balfour Beatty Rails åtagande blir att bygga ca 10 km kontaktledningsanläggning samt leverera transformatorer och likströmsutrustning till de tre likriktarstationerna som skall mata kontaktledningen med ström (750 V DC). Ca 2 km av kontaktledningen kommer att utgöras av en sidomonterad kontaktskena som är Balfour Beattys egen produkt. Den monteras i de så kallade tappgrupperna där malmen tippas ned i malmvagnarna för att därefter transporteras vidare till krossning. Även 750 V DC traktionslikriktare och likströmsställverk kommer att utgöras av Balfour Beattys egna produkter.

Arbetena har startat med projektering och materialbeställningar och montaget kommer att pågå under vintern 2011/2012.

Byggnationen av den nya järnvägsanläggningen på transportnivå 1365 meter under jord ingår i LKABs investering ”KUJ 1365” som är beräknad till en totalkostnad på 12,5 miljarder kronor och skall tas i bruk under 2012. När anläggningen står färdig kommer fjärrstyrda malmtåg transportera malmen från störtschakt till krossning, varefter den uppfodrad med stora malmhissar ca 1,4 km vertikalt upp till förädlingsverket ovan jord.

Balfour Beatty Rail ABs VD Magnus Jonasson kommenterar tilldelningen: ”Det är glädjande att vi fått förtroendet att få vara med i ett av Sveriges största industriprojekt på uppdrag av LKAB. Att bygga kontaktledning i en unik miljö som en gruva kommer att kräva ett arbetssätt som både uppfyller kundens och våra egna höga säkerhetskrav” avslutar Magnus Jonasson.

Slut

• Tåg, spårtrafik

• balfour beatty
  • balfour beatty rail
  • infrastruktur
  • järnväg
  • kontaktledningsbyggnation
  • kraftförsörjning

Om Balfour Beatty Rail:

Balfour Beatty Rail är en internationell järnvägsgrupp (med ca 6 100 medarbetare) och har aktivitet i framförallt Europa. Huvudkontoret är beläget i England. Balfour Beatty Rail ingår i bygg- och anläggningskoncernen Balfour Beatty som har 52 000 medarbetare och omsatte år 2009, 117 miljarder kronor. Koncernen rankas som det största byggföretaget i Storbritannien enligt ”the construction index”.

I Sverige finns Balfour Beatty Rail AB etablerat sedan år 2000 och idag har företaget drygt 440 medarbetare samt en årlig omsättning på ca en miljard kronor.  Balfour Beatty Rail AB rankades som Sveriges tionde största byggföretag enligt Sveriges Byggindustrier (www.bygg.org)

Verksamhetsinriktning består av projektering, ny- och ombyggnation samt underhåll av järnvägsanläggningar och företaget kan leverera allt från enskilda produkter till kompletta totalentreprenader. Huvudkontoret finns i Västerås, därutöver finns ett antal fasta kontor från Vännäs i norr till Ystad i söder.

Kompetensen inom företaget spänner över järnvägens samtliga teknikgrenar: bana, elektrifiering & kraftförsörjning samt signal & telekommunikation. Kunderna finns bland svenska banförvaltare inom områdena: fjärr- och pendeltrafik samt industrier. Målsättningen är att bedriva verksamheten på ett säkert och miljövänligt sätt samt uppnå hög kvalitet och kundtillfredställelse.

>> Läs mer om Balfour Beatty Rail på www.bbrail.se