Pressmeddelande -

Balfour Beatty Rail hämtar hem totalentreprenad för två mobila omformarstationer

Balfour Beatty Rail AB, verksamt inom järnvägsinfrastrukturområdet meddelar idag 3 februari att företaget har fått en order avseende totalentreprenad för två mobila omformarstationer i Oslo-området. I kontraktet ingår även en option för leverans av ytterligare tre stycken mobila omformare.

Omformarstationer är utplacerade längs med järnvägen och förser tågen med ström, det vill säga den omvandlar kraftnätens 3-fas 50 Hz växelström till 1-fas 16 2/3 Hz växelström, därefter matas strömmen ut till kontaktledningen som förser tågen med ström.

Beställningen omfattar leverans av två mobila omformarstationer där test av mobilitet ingår, vilket innebär etablering av en tillfällig anläggningsplats där utrustningen monteras, installeras, provas och tas idrift för att sedan monteras ner igen och transporteras till en slutlig anläggningsplats. Innan stationerna slutlevereras till kund kommer de att återmonteras och tas i drift. Tiden för nedmontering, flytt och installation på ny anläggningsplats är två veckor, vilket kommer att ställa stora krav på förberedande planering och en hög grad av prefabricering. Utrustningen i den containerbyggda stationen består av ett antal moduler bestående av krafttransformatorer, omriktare, högspänningsställverk, kontroll- och filterutrustning. Projektledning, konstruktion, montage och idrifttagning kommer att ske med resurser från Balfour Beatty Rails svenska kraftförsörjningsverksamhet i Västerås och företaget bedömer att ytterligare ett antal elkraftsingenjörer kommer att behöva rekryteras för projektet.

Projektet i sin helhet syftar till att ge norska Jernbaneverket en ny, flexiblare kraftförsörjningslösning som är lika effektiv som en traditionell platsbygd omformarstation men som investeringsmässigt motsvarar 10-15 % mindre än en vanlig omformarstation.

Genom att arbeta i teknikens framkant säkerställer vi därför en bra totalekonomi för kunden såväl som en hållbar utveckling där miljöpåverkan och resurser begränsas.

Projektets ordervärde uppgår till ca 100 miljoner norska kronor och planerad leverans sker under kvartal 3, 2013.

Per Rune Krågebakk, Prosjektleder Bane Energi kommenterar: ”Jernbaneverket Bane Energi valgte Balfour Beatty Rail blandt annet fordi de leverer en velprøvd teknologi med gode driftserfaringer, var best på leveringstid og har en prosjektledelse som har lang erfaring med å bygge omformerstasjoner”.

Anders Gärdström, Balfour Beatty Rail ABs VD kommenterar: ”Balfour Beatty Rail har nyligen med stor framgång levererat Stavanger omformarstation och den nya beställningen befäster vår ställning som ledande leverantör i Norge när det gäller omformarstationer med statiska omriktare. Vi är mycket glada att Jernbaneverket återigen gett oss fortsatt förtroende som leverantör och vi är stolta över att få vara med och skapa bättre hållbara förutsättningar för tågtrafiken i Oslo-området” avslutar Anders Gärdström.

Slut

• Infrastruktur, kommunikation

• balfour beatty
  • balfour beatty rail
  • balfour beatty rail ab
  • infrastruktur
  • järnväg
  • järnvägsinstallation
  • kraftförsörjning
  • omformarstation

Om Balfour Beatty Rail:

Balfour Beatty Rail är en internationell järnvägsgrupp (med ca 6 100 medarbetare) och har aktivitet i framförallt Europa. Huvudkontoret är beläget i England. Balfour Beatty Rail ingår i bygg- och anläggningskoncernen Balfour Beatty som har drygt 50 000 med-arbetare och omsatte år 2010, drygt 117 miljarder kronor. Koncernen rankas som det största byggföretaget i Storbritannien enligt ”the Construction Index”.

I Sverige finns Balfour Beatty Rail AB etablerat sedan år 2000 och idag har företaget drygt 450 medarbetare samt en årlig omsättning på ca en miljard kronor.  Balfour Beatty Rail AB rankades som Sveriges nionde största byggföretag enligt Sveriges Byggindustrier (www.bygg.org
Verksamhetsinriktning består av projektering, ny- och ombyggnation samt underhåll av järnvägsanläggningar och företaget kan leverera allt från enskilda produkter till kompletta totalentreprenader. Huvudkontoret finns i Västerås, därutöver finns ett antal fasta kontor från Vännäs i norr till Ystad i söder.

Kompetensen inom företaget spänner över järnvägens samtliga teknikgrenar: bana, elektrifiering & kraftförsörjning samt signal & telekommunikation. Kunderna finns bland svenska banförvaltare inom områdena: fjärr- och pendeltrafik samt industrier. Målsättningen är att bedriva verksamheten på ett säkert och miljövänligt sätt samt uppnå hög kvalitet och kundtillfredsställelse.

>> Läs mer om Balfour Beatty Rail på www.bbrail.se