Balfour Beatty Rail skall bygga järnvägsanläggning för LKAB i Narvik

Balfour Beatty Rail meddelar att dess verksamhet i Norge har erhållit ett entreprenadkontrakt till ett totalt värde av 40 miljoner norska kronor.

LKAB bygger en ny lossningsterminal för malm i Narvik som kallas SILA. MTAS som ägs av LKAB svarar för järnvägsdriften har fått i uppdrag att bygga ut den järnvägstekniska delen av SILA. MTAS har valt Balfour Beatty som entreprenör för arbetena som omfattar spår, kontaktledning samt lågspännings- och signalarbeten.

Järnvägslinjen Malmbanan står för två tredjedelar av allt gods på järnvägen i Sverige och det är främst malm-, skog och stålprodukter som transporteras. På sträckan Kiruna-Narvik fraktas15 miljoner nettoton malm per år. Malmbanan öppnades den 14 juli 1903. Balfour Beatty Rails företrädare var med 1915 och elektrifierade sträckan mellan Kiruna och riksgränsen som då var den första längre järnväg i Sverige som elektrifierades. Transporternas omfattning ökar konstant på Malmbanan år 2002 transporterades (totalt på hela sträckan) 19,2 miljoner ton och fram till 2009 beräknas 28 miljoner ton transporteras årligen (enligt Banverket).

Beställningen avser nybyggnation av spår, kontaktledning samt lågspännings- och signalarbeten. Totalt kommer 3 km spår byggas och 6 växlar installeras.  Ingår gör även byggnation av 3,5 km kontaktledning samt lågspänningsarbeten bestående av spårväxelvärme, belysning och kraftförsörjningskablar. Det är kontaktledningen som förser tågen med ström och det är växelvärmen som håller växlarna snö- och isfria. På signalsidan kommer installation av växeldriv för spårväxlar också att genomföras.  Det mesta av materialet kommer att levereras av Balfour Beatty Rail.

Arbetena påbörjas i början av augusti 2008  och anläggningen beräknas vara klar för idrifttagning den 17 augusti 2009 för att i september levereras till kund.

Magnus Jonasson VD, Balfour Beatty Rail AB kommenterar beställningen: "Balfour Beatty Rail har varit etablerade på den norska marknaden sedan 2004. Vi är en relativt ny entreprenör och under ett par år har vi byggt upp en organisation och fått förnyat förtroende gång på gång av Jernbaneverket. Genom beställningen från LKAB etablerar vi oss nu starkt hos en ny viktig kund. " avslutar Magnus Jonasson.

Tidigare beställningar i Norge

Balfour Beatty Rails norska enhet erhöll i början av april kontrakt för Alnabru Godsterminal som omfattar spårläggning, kontaktledningsbyggnation samt signal- och lågspänningsarbeten. Alnabru godsterminal ligger i Oslo och ska byggas ut i flera etapper där denna är den första. Kunden Jernbaneverket Utbygging är nöjd med Balfour Beatty Rail som leverantör efter tidigare välutförd kontaktledningbyggnation mellan Sandvika och Asker där mestadelen av arbetet utfördes i tunnlar.

Den andra beställningen som erhållits är Lilleakerbanen mellan Skøyen och Bestum i Oslo, kontraktet omfattar spårbyggnation (utbyte av ca 2 km existerande dubbelspår samt enkelspår och spår i stadsmiljö). Lilleakerbanen är en spårvagnslinje i Oslo

Det totala ordervärdet för de norska beställningarna är ca 35 miljoner kronor (svenska)

Om företaget - Balfour Beatty Rail med huvudkontor i England är en internationell järnvägskoncern som har aktiviteter i framförallt Europa, USA och Asien. År 2007 omsatte Balfour Beatty Rail 10,5 miljarder kronor. Det svenska bolaget med ca 300 anställda omsatte 2006 ca 402 miljoner

Slut

För ytterligare information kontakta:

Magnus Jonasson, Verkställande Direktör, Balfour Beatty Rail AB
Tel: 021-15 44 01 direkt, 021-15 44 00 växeln
E-post: magnus.jonasson@bbrail.com

Pressinformation - Balfour Beatty Rail AB

1) Den internationella bygg- och anläggningskoncernen Balfour Beatty grundades 1909 av George Balfour och Andrew Beatty. Koncernen har 30000 anställda världen över. Företaget är uppdelat på 4 verksamhetsområden:

Byggnation
som omfattar projektering, byggnation och underhåll av stora byggnader och byggnadskomplex.

Anläggning
som omfattar projektering och byggnation av komplexa anläggningar såsom broar, motorvägar, hamnar

Järnvägsinfrastruktur
som omfattar projektering, byggande och underhåll av järnvägsanläggningar

Investering
som omfattar finansiering av stora infrastrukturprojekt (PPP-projekt som i Sverige benämns OPS projekt)

Balfour Beatty koncernen har en årlig omsättning på ca 101 miljarder SEK

2) Verksamhetsområdet Balfour Beatty Rail med ledning i England är ett järnvägsföretag som har aktiviteter i framförallt Europa, USA och Asien. År 2007 omsatte Balfour Beatty Rail ca 10,5 miljarder kronor och sysselsatte 5500 anställda.

3) Balfour Beatty Rail AB är verksamt inom området infrastruktur för järnvägar avseende kraftförsörjning, kontaktledning, spårläggning, signal & tele samt järnvägsunderhåll och kan leverera allt från enskilda komponenter till kompletta anläggningar. Företaget sysselsätter drygt 300 anställda.

4) Balfour Beatty Rail AB med sitt huvudkontor i Västerås, har sin hemmamarknad inom Norden och Baltikum men är även verksamt i Korea, Malaysia och Turkiet.

5) 2004 etablerades det norska Balfour Beatty kontoret i Sandvika strax utanför Oslo.

6) 2007 (februari) förvärvade Balfour Beatty Rail AB signal- och telekommunikationsenheten Traffic Systems från Saab Communication (omfattar ca 30 anställda)

7) 2007 (Juli) förvärvade Balfour Beatty Rail AB järnvägsföretagen Carillion Rail Sverige AB och Carillion Rail Danmark A/S (omfattar ca 260 anställda)

8) Erhåller Balfour Beatty Rail tillsammans med Bombardier Transportation ett ramavtal för installation av det nya ERTMS (signalssystem). Tilldelningen omfattade även en pilot installation på Ådalsbanan.

Projekt som just nu genomförs av Balfour Beatty Rail (Sverige):

} Balfour Beatty Rail AB har vunnit 4 större kontrakt på den nya järnvägen Botniabanan. Kontrakten omfattar spårläggning mellan Nyland-Husum (110 km), installation av 22 st AT-stationer, kraftförsörjningsanläggning 130/16 kV*) och nybyggnation av kontaktledning (100 km) på etapp 2 mellan Husum-Umeå, det totala kontraktsvärdet är ca 600 miljoner kronor (* kraftförsörjningsanläggningen levereras till Banverket övriga kontrakt levereras till Botnia-banan AB)

} Kiruna omformarstation omformarstation för roterande omformare dvs en kraftförsörjnings-anläggning.

} Trollhättan-Velanda som är en del av dubbelspårsutbyggnaden Göteborg-Trollhättan (kontraktet är en BEST-entreprenad och omfattar, spårläggning, kontaktledning, signal och.

} Uppgradering av signalanläggningar på sträckan Sundbyberg-Kallhäll som kommer att levereras år 2008, ordern omfattar införande av ATC2 funktioner, nytt signalställverk i nytt teknikhus och upprustning av signalställverk på sträckan. Detta görs för att förbättra tågförbindelsen mellan Sundbyberg-Kallhäll.

} Leverans av fjärrblockering på sträckan Kville-Uddevalla(Bohusbanan). Fjärrblockering är ett automatiserat säkerhetssystem som kommer att åstadkomma ett säkrare och bättre system och som möjliggör utökad pendlingstrafik mellan Göteborg och Uddevalla. Totalentreprenaden omfattar signal- och teleanläggningar, spår, växelvärme, kabelförläggning, bangårdsbelysning, kabelskåp, elkraft och fjärrstyrning.

} BEST-projektet Fors-Mjölby
Åtagandet är en totalentreprenad och omfattar 23 km enkelspår. Entreprenaden omfattar spårbyggnation, 14 växlar, kontaktledningsbyggnation, signal- och telekommunikation. Slutleverans sker 2011 } BEST-projekt Torebo-Heberg (Västkustbanan)
Utbyggnad till dubbelspår, entreprenaden omfattar byggnation för spår och kontaktledning även kraftförsörjning och signal ingår. Slutleverans sker hösten 2008} Utförandeentreprenad på Citytunneln (Malmö)
Kontraktet omfattar järnvägstekniska installationer för Citytunneln. Entreprenaden omfattar nybyggnation av spår, kraftförsörjning (hjälpkraft) och kontaktledningsbyggnation från stationen Hyllie fram till Öresundsbron och för förbindelsespåret vid Vintrie. Entreprenaden är den första inom projektet för Citytunneln.

I mitten av juni 2007  återinvigdes Blekinge kustbanan - en bana som nu är elektrifierad, Balfour Beatty Rails åtaganden omfattade:

} BEST-projekt på Blekinge kustbana (125 km) kontraktet omfattar kontaktledningsinstallationer, AT-konvertering, spårläggning och signalarbeten,

Balfour Beatty Rail AB har även ett antal underhållskontrakt däribland kan nämnas:

} Underhåll för Mälarbanan, 280 km

} Underhåll för Malmö - Ystad, 164 km

} Underhåll för Holmsund-Vännäs- Bastuträsk, 170 km

} Hamnbanan Göteborg

} Hamnbanan Malmö

} Ett flertal industrispår

} Botniabanan, 110 km

Underhållskontrakt omfattar bl a. inspektioner, felavhjälpning, snöröjning, förebyggande underhåll och övrigt underhåll.

Balfour Beatty Rails norska kontor har också framgångsrikt erhållit ett antal kontrakt
av Jernbaneverket. Däribland finns:

} Lieråsen Tunneln kontraktet omfattar kontaktledningsinstallation.

} Ganddal Godsteminal kontraktet omfattar kontaktledninginstallation samt telekommunikation.

} Lysaker station kontraktet omfattar spårläggning och kontaktledningsinstallation.

} För modernisering av omformarstationerna i Kongsvinger och Nordagutu.

} Alnabru Godsterminal kontraktet omfattar spårläggning, kontaktledningsbyggnation samt signal- & lågspänningsarbeten.

Uppdrag till andra järnvägskunder

} Kontraktet för Lillakerbanen som är spårvagnslinje (mellan Skøyen och Bestum i Oslo) omfattar spårbyggnation.

Maskinpool för järnvägsentreprenader

För att kunna utföra järnvägsentreprenader behövs järnvägsspecifika maskiner, Balfour Beatty Rail har en egen maskinpool som omfattar maskiner för både stora och mindre järnvägsprojekt, däribland: spårriktare, växelriktare, sliperbytare, växelbytarutrustning, motortrallor. Företaget har också en verkstad som erbjuder service och reparationer av mindre järnvägsmaskiner.

Mer information om Balfour Beatty Rail finns på;

1. www.bbrail.se 2. www.bbrail.com 3. www.balfourbeatty.com