LactiStress erhåller internationell utmärkelse

I konkurrens med närmare 40 bidrag från hela världen har LactiStress vunnit utmärkelsen NuW Excellence Awards Winner in the Health, Immunity & Digestion Innovation of the Year Category. Utmärkelsen delades ut i Montreal i Kanada och bedömdes av en ledande panel bestående av experter från industrin.

LactiStress tillverkas enligt en patenterad prisbelönt mikrokapsuleringsmetod - Probiocap® som skyddar mjölksyrabakterierna mot värme och ökar deras motståndskraft mot magsyra. Utmärkelsen för bästa produkt inom hälsa, immunitet och matsmältningsinnovation påvisar ytterligare produktens unika formula.

Domarnas ordförande Peter Wennström kommenterade motiveringen på uppdrag av övriga domare: "Vi vill tilldela priset till ett företag som visar modet att prova en ny riktning för mjölksyrabakterier. De utvecklar området inom fysisk och psykisk stress och sambandet mellan tarm/hjärna med tydliga innovativa steg."

Tidigare publicerad humanstudie visar att mjölksyrabakterierna i LactiStress kan lindra psykiska symtom hos friska människor och påverka stress, ångest och depression. Studien är publicerad i British Journal of Nutrition.

De senaste åren har det kommit alltmer forskning som talar för att det föreligger ett viktigt samspel mellan tarmen och hjärnan, på engelskspråkig litteratur talar man om ”the gut-brain-axis”. Det finns forskning som visar att stress påverkar tarmen inklusive tarmfloran negativt. Det finns också forskning som visar att tarmen och dess bakterier kan bidra till stress och andra psykiska tillstånd. I hjärnan finns områden som är inkopplade i stressreaktioner, ångest och depression. Alltmer forskning kommer att betona betydelsen av ett uttalat dubbelriktat samarbete mellan tarmen och hjärnan, säger Olle Haglund, Medicine doktor.

LactiStress innehåller en kombination av två dokumenterade mjölksyrabakterier (Lactobacillus helveticus Rosell-52 och Bifidobacterium longum Rosell-175). Tidigare publicerade studier visar att en månads intag av LactiStress, där en dagsdos innehåller tre miljarder mjölksyrabakterier, har påverkan på ångest, depression och stress. Därmed visas ett samband mellan stress, tarmflora och hjärna. Detta har gått att visa bland annat genom psykiska självskattningstester och mätningar av kortisol i urinen, en biomarkör för stress. LactiStress säljs och marknadsförs av Baltex Natural AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Stine Bergholtz, Kvalitetsansvarig och Produktchef, 08-462 90 70, stine@baltex.se