Lactitravel räddar vintersemestern: Magens reseförsäkring mot turistdiarré

Enligt en färsk Novus-undersökning planerar 32 procent av svenska folket att åka utomlands i vinter.* Bokningsstatisktik från Ticket visar att Spanien och Thailand är de mest bokade semesterländerna. Den sistnämnda är ett högriskland när det gäller turistdiarré. Men med hjälp av Lactitravel, en probiotika speciellt utvecklad för att skydda semestermagar, kan man minska risken för smitta.

Mat och dryck är en stor del av upplevelsen i främmande kulturer och under semestern. Bakteriefloran i exotiska maträtter kan i vissa fall ställa till det för magar som är vana vid den svenska kosten. Probiotika, det vill säga de nyttiga bakterierna, stabiliserar bakteriefloran och kan förbereda magen för att undvika turistdiarré.

Lactitravel är unikt sammansatt med fem miljarder probiotiska bakterier från tre olika bakteriestammar och en probiotisk jäst. Den specifika sammansättningen är skapad för att stödja magens välbefinnande i samband med en utlandsresa. Studier har visat att probiotikastammarna stabiliserar och bevarar en sund tarmfloran, samt att den probiotiska jästen minskar risken för turistdiarré.1

Lactitravel verkar utifrån två försvarslinjer. Dels tre probiotikastammar som gemensamt ökar och stimulerar produktionen av mängden goda bakterier i tarmen, och dels den probiotiska jästen som kapslar in de onda bakterierna. På så sätt minskar deras negativa påverkan på mage och tarm, och de fortsätter ut genom tarmsystemet.

Lactitravel innehåller 15 kapslar och finns att köpa på apotek och i hälsobutiker. Pris cirka 119 kronor.

För mer information, kontakta gärna:
Stine Bergholtz, produktchef Baltex AB

08-462 90 70, 070-799 38 49, stine@baltex.se

www.jagalskarmagen.se/produkter/lactitravel/

*Ticket Collection är Sveriges ledande reseundersökning. Den genomförs av Ticket två gånger om året. Drygt 230 Ticketsäljare granskar utbudet från de stora arrangörerna och flygbolagen inför den kommande säsongen. Ticket presenterar resestatistik och topplistor baserat på verkliga bokningar . Till detta har Ticket även gjort en Novus-undersökning för att ta reda på svenska folkets resvanor.

Om Lactitravel

Probiotikan i Lactitravel består av tre dokumenterade bakteriestammar samt en probiotisk jäst:

• Lactobacillus helveticus Rosell-52
  • Lactobacillus rhamnosus Rosell-11
  • Bifidobacterium longum Rosell-175
  • Saccharomyces boulardii (probiotisk jäst)

En kapsel Lactitravel bör tas dagligen 3-5 dagar före avresa samt dagligen under semestervistelsen. Lactitravel är det nordiska varumärket för den internationella produkten Protecflor, utvecklad av Institut Rosell, ett av världens ledande företag inom probiotikaforskning. Lactitravel kan användas av hela familjen.

5 tips för en lugn semestermage

Förutom att förbereda magen genom att äta probiotika så kan några enkla tumregler underlätta så att magen mår bra under semestern och förhindra att man drabbas av turistdiarré:

• Se upp med maten - det är omöjligt att veta när man drabbas, den goda hemgjorda glassen kan ha varit en riktig bakteriebomb. Ät mat som är väl tillagad och uppvärmd.
    • Drick bara vatten som kommer från förseglade flaskor och se upp för isbitar som kan vara gjorda på kranvatten.
    • Välj rätter som är tillredda kort tid före serveringen, till exempel stekt, kokt eller bakad mat.
    • Undvik rå fisk, skaldjur och råa äggulor.
    • Ät frukt, men skölj den i rent vatten och skala den själv.

Tvätta händerna regelbundet - turistdiarré sprids via bakterier, virus, parasiter och andra mikroorganismer som finns i offentliga miljöer. Tvätta händerna och torka dem ordentligt efter besök i köpcentrum, toalettbesök, när du har varit i kontakt med ledstänger och handtag eller i andra offentliga miljöer.

Risken för turistdiarré

• 50 000 fall varje dag2
  • Risken är 5-50 procent beroende på destination3
  • Det största hälsoproblemet vid resande4
  • Sprids genom förorenad mat eller vatten

Källor:

1 McFarland LV, 2010, Systematic review and meta-analysis of Saccharomyces boulardii in adult patients. World Journal of Gastroenterology, May 14 2010: 2213.

2  Bradeley A. Connor, 2007, Yellow Book, chap. 4: Prevention of specific infectious diseases. In a Dehli slum. Indian Journal of Pedriatrics volume 74, 471-476.

3  Lynne V. McFarland, 2007, Meta-analysis of probiotics for the prevention of travelers diarrhea, Travel Medicine and Infectious Diseases 5, 97-105.

4   WHO, 2007, International Travel and Health, Chapter 3: Environmental health risks, 30-48.

Baltex AB är ett privatägt och certifierat egenvårdsföretag som marknadsför och säljer licensierade produkter och egna varumärken. Egna varumärken är exempelvis Lactiplus, Lactistress, Lactitravel, Silicol och Hårkontroll. Bland agenturerna finns exempelvis Frukt & Fibrer, MethodDraine Detox och Perozin Medical Gel. Bolaget bildades 1990 och ingår i det nordiska nätverket Nordic Health Group med verksamheter i Sverige, Norge, Danmark.