Silicol®gel hjälper vid magbesvär och IBS

Färska studier visar att många människor lider av magproblem. Stress och felaktig kost ses som den största boven och kan resultera i besvär som gaser i magen, diarré, halsbränna, trög mage, ballongmage och förstoppning1). Även IBS (Irritable Bowel Syndrome) blir allt vanligare och idag beräknas närmare 15-20% av alla svenskar lida av besvär som kan kopplas till diagnosen2).

Silicol®gel är en säker och effektiv medicin­teknisk produkt som lindrar olika former av magproblem och inkluderar nu även IBS, vilket kommer att kommuniceras på den nya förpackningen som lanseras senare i höst. Silicol®gel innehåller kiselsyra i form av en vattenhaltig flytande gel som skyddar mag-tarmslemhinnor och har i en klinisk undersökning bevisats vara effektiv för behandling av de vanligaste symtomen relaterade till IBS3).

IBS kallas ofta för stressmage eller ballongmage. Sjukdomen är vanligast hos kvinnor och cirka 60-75% av alla som drabbas av IBS är mellan 30 och 50 år4). Vanliga symtom vid IBS är oregelbunden mag- och tarmfunktion med diarré, inte sällan upplevs en känsla av att behöva rusa på toaletten. Andra typiska symtom är obehag i magen, magsmärtor, magknip, känsla av uppblåsthet och gaser. Det pågår idag en intensiv forskning kring IBS världen över och diagnos ges alltid av en läkare.

Hur fungerar Silicol®gel?

Silicol®gel är en certifierad medicinteknisk produkt för behandling av magproblem såsom IBS, halsbränna, sura uppstötningar, illamående, gasbildning och diarré. En matsked tre gånger om dagen har i kliniska studier bevisats vara effektivt för att snabbt normalisera mag- och tarmfunktionen utan biverkningar. Silicol®gel lindrar även symtom i mag-tarmkanalen som kan uppstå på grund av en förändring av kosten under resor eller på semester. Silicol®gel kan tas under graviditet.

Silicol®gel finns att köpa på välsorterade hälsobutiker och kostar ca 107 kr för 200 ml.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Annika Bonnevier Dellensjö, Presskontakt Silicol®gel, 070-270 4494  www.silicol.se

Källor:

1) Magbarometern 2013

2) alltomibs.se

3) Erling Thom; Ph.D. (Jan 1996) En randomiserad placebokontrollerad dubbelblind studie av silicol®gel för behandling av känslig-tarm-syndrom (IBS). (Medstat Research A/S Lilleström, Norge)

4) Excerpts (IBS) from Global Business Intelligence Market Research Report, GBIHC241MR, Published Nov ’12.

• silicol
  • silicolgel
  • ibs
  • förstoppning