Vetenskapligt visat skydd mot pollen i minst 6 timmar – utan medicin.

Goda nyheter för alla pollenallergiker:

Vetenskapligt visat skydd mot pollen i minst 6 timmar – utan medicin.

Det finns effektiva läkemedel mot allergi och hösnuva på marknaden. Men många människor vill inte ta dessa – av flera olika skäl. Kanske vill man bara ta systempåverkande läkemedel när det är absolut nödvändigt. Eller så drabbas man av biverkningar som muntorrhet, trötthet och liknande.

Nu har forskare visat att det går att skydda sig effektivt utan att medicinera.
Lösningen heter Nasaleze Allergy Blocker, och består av ett fint cellulosapulver som man puffar upp i näsan. När pulvret kommer i kontakt med den fuktiga slemhinnan, bildar den omedelbart en gel som förstärker den skyddande barriären i näshålan. Pollen och andra allergener fångas upp och kan därmed inte utlösa den allergiska reaktionen. Nasaleze Allergy Blocker är en medicinteknisk produkt som är vetenskapligt dokumenterad och registrerad hos Läkemedelsverket.

Minst 98% av allergenerna stoppades
En helt ny studie visar att cellulosapulvret är ett högpotent skydd för pollenallergiker. Det oberoende forskningsföretaget Indoor Biotechnologies studerade hur effektivt pulvret kunde stoppa tre olika typer av allergener. Som kontroll använde man dels ett liknande overksamt pulver (s k placebo) samt inget skydd alls mot pollen. Via en avancerads fluoroscensteknologi kunde man följa exakt hur väl Nasaleze blockerade allergenerna – och resultatet visade att hela 98% fångades upp och var därmed oskadliga för den allergiska personen.

Fullt verksam i minst 6 timmar
Med fluoroscensteknologin studerande man även varaktigheten i skyddet. Man kunde då konstatera att skyddet var lika effektivt under minst 6 timmar utan att avta. Eftersom Nasaleze Allergy Blocker är ett medicintekniskt hjälpmedel, finns det ingen risk för överdosering eller biverkningar. Man kan således förnya skyddet enkelt i ytterligare 6 timmar med en enkel ”puff” i varje näsborre.
Detta kan upprepas så ofta man behöver.

Snabbverkande, skydd redan efter 15 minuter
Eftersom Nasaleze Allergy Blocker fungerar som ett mekaniskt skydd i näshålan, kommer effekten snabbt. Pulvret bildar snabbt den skyddande gelen när det kommer i kontakt med slemhinnan i näshålan, och redan efter 15 minuter har man fått ett fullt verkande skydd mot alla sorters pollen och även kvalster från husdjur och liknande.

Hjälper 9 av 10 allergiker
Vid en studie 2003 visade forskarna att 9 av 10 klarade allergisäsongen med enbart Nasaleze Allergy Blocker. 77% uppgav inga eller mycket lindriga besvär. Professor Emberlin i England har lett forskningen och säger:

”Vårt universitet har kartlagt mekanismen hos Nasaleze Allergy Blocker. Genom att filma näsgångarna har vi kunnat visa att pulvret redan inom några minuter bildar en ogenomtränglig gel som effektivt hindrar allergenerna från att nå nässlemhinnan. Gelen varken syns eller känns, vilket gör pulvret lätt att använda.”

Fakta:
Nasaleze Allergy Blocker innehåller inga medicinska substanser, utan består av inert cellulosapulver (vegetabiliskt ursprung) och pepparmint. Kan användas av vuxna, inklusive gravida och ammande, samt barn över 7 år. Nasaleze Allergy Blocker är ett registrerat medicinteknisk hjälpmedel, registrerat inom hela EU och hos Läkemedelsverket. Patenterat i hela världen.

För mer information, kontakta:
Eva Milesson, marknadschef
Baltex Health & Beauty
Mobil 070-622 82 37

Baltex Health & Beauty Group har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark samt export till en rad andra länder. Vi erbjuder produkter med högsta kvalitet inom egenvård, läkemedel, skönhet och medicinteknik, främst inom kategorierna Mage, Immunförsvar, Skönhet/Hudvård och Viktkontroll. I vår produktportfölj finns både egenägda varumärken såsom LactiPlus, Gastroline, Linella, Super Glandin och Hårkontroll samt etablerade varumärken som vi har agentur för, ex A-CREME, Noka, och Baba de Caracol. www.baltex.se