BAMA förser sin anläggning i Helsingborg med solceller

I mitten av april kommer BAMAs nya solcellsanläggning i Helsingborg att stå färdig. Taket till företagets anläggning på Ättekulla ska förses med nästan 500 kW solceller från det lokala energiföretaget Öresundskraft.

Genom satsningen vill BAMA bidra till ett av Helsingborg stads klimatmål – att 10% av all elanvändning år 2035 ska komma ifrån solen. För att klara detta behöver såväl företag som privatpersoner bidra.

BAMAs solcellspaneler kommer varje år att kunna producera 430 000 kWh förnybar el.

Detta motsvarar elanvändningen av ungefär 290 lägenhetshushåll. All el som produceras av panelerna kommer att användas direkt in i BAMAs produktion av livsmedel och kylning av lagerlokaler.

– Vi investerar i en stor anläggning eftersom vi vill ta ansvar och göra rätt ur ett hållbarhetsperspektiv. I hela vår koncern finns ett starkt engagemang för klimat och miljö och därför är det en självklarhet för oss att bidra till en mer hållbar energianvändning i regionen. Helsingborgsanläggningen är dessutom ansluten till det globala klimatsamarbetet Science Based Targets initiative (SBTi) som gör det möjlig för företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet, säger Peter Nilsson, COO BAMA.

BAMAs solcellsanläggning är den största som Öresundskraft levererat sedan 2016, då företaget startade sin solcellsförsäljning.

Vi är mycket stolta och glada över att kunna hjälpa ännu ett företag, som dessutom har en stark hållbarhetsprofil, att bidra till regionens förnybara solcellsproduktion, säger Daniel Kipowski, försäljningschef Öresundskraft.

BAMA kommer också, i samarbete med Öresundskraft, att genomföra en energikartläggning i syfte att effektivisera företagets energianvändning och minska sina energikostnader.

Satsningar av det här slaget gynnar hela regionen. Effektbristen som råder regionalt gör att vi både behöver använda el mer effektivt och tillföra mer förnybar elproduktion. Därför är BAMAs satsningar helt rätt och bidrar till att elen ska räcka till alla, säger Daniel Kipowski.

Peter Nilsson, COO, BAMA, peter.nilsson@bama.se

Daniel Kipowski, försäljningschef, Öresundskraft, daniel.kipowski@oresundskraft.se

Om BAMA:
Vår mission är att skapa grön, ansvarsfull tillväxt genom fräscha och hälsosamma produkter, och genom samarbete i hela värdekedjan. Vi förser detaljhandels- och livsmedelssektorn i Norden och Baltikum med växtbaserade alternativ, färdiga sallader och färdiga måltider. Vi är 400 anställda med tre produktionsanläggningar; en i Helsingborg och en i Esbo (Finland) där vi producerar färdigskuren sallad, samt en anläggning i Lindesberg där vi producerar färsk färdigmat. www.bama.se

Om Öresundskraft:

Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: ”För en bättre värld". www.oresundskraft.se