ICA Supermarket Söder blir Årets Vegobutik 2021

BAMA Nordic har varit med och instiftat priset Årets Vegobutik som ikväll delats ut för första gången på Dagligvarugalan i Stockholm. Vinnare blev ICA Supermarket Söder i Malmö.

Juryns motivering lyder:

Med ett genuint och brinnande intresse för vego har årets vinnare skapat en personlig och inspirerande avdelning utan motstycke som ständigt överraskar. Det här är butiken som struntar i konventioner och i ständig dialog med kunderna utvecklat ett mångfacetterat sortiment som lyfter vego till nya höjder. Ett besök på denna vegodestination är helt enkelt en grym upplevelse.

Det var första gången som priset för Årets Vegobutik delades ut på Dagligvarugalan.

Priset ska tilldelas en butik som verkligen bestämt sig för att satsa på de gröna alternativen, där man ser potentialen i det växtbaserade och kan fungera som inspiratör för både kunder och branschkollegor.

– ICA Supermarket Söder är verkligen en värdig vinnare, med sin tydliga vegoprofil och hur de har lyckats skapa en riktigt inspirerande avdelning med ett brett och spännande sortiment.

Vi hoppas att årets pris blir en katalysator, så att ännu fler butiker vågar satsa på det växtbaserade och ge vegosortimentet den yta det förtjänar, säger Anette Dremo, Marknads- och Kommunikationschef på BAMA Nordic och medlem i juryn för Årets Vegobutik.

– Det känns jätteroligt och inspirerande att vara den första vinnaren i kategorin! Vi är superpeppade på att försätta satsa på vego och att fortsätta utveckla vår vegoavdelning, säger Pia Linde, Butikschef ICA Supermarket Söder.

Det två andra finalisterna i kategorin var ICA Supermarket Hönö och ICA Supermarket Hagsätra.

• dagligvarugalan
  • bama