Fredag 8.45 invigs Barista Fair Trade Coffee Stockholm Central av FN och Fairtrade. 100 barn ytterligare kan börja skolan i Etiopien.

Imorgon fredag 2:e december öppnar Barista Fair Trade Coffee på Stockholm Central på nedre plan vid cirkeln. Fairtrade och ekologiskt serveras äntligen på Sveriges mest besökta knutpunt. 146.000 resande passerar per dygn, vilket beräknas leda till att ca 100 barn ytterligare kan börja skolan i Muka Dhera, Etiopien. Varje gång en kund fikar med sitt Stammiskort, skänker Barista en skolmåltid via FN. 91% av barnen i Muka Dhera går nu i skolan mot 10% av barnen i grannprovinsen. Därtill får de Etiopiska kaffeodlarna bra villkor och schysst betalt för sitt hantverk via Fairtrade.

Bandet klipps kl 08.45 gemensamt av:

Linda Nordin Thorslund - Generalsekreterare Svenska FN Förbundet
Aleksander Gabelic - Ordförande FN Fonden