Sociala medier ger konsumentmakt. "Carrot-mob" för sojamjölk.

Barista fick en fråga från en kund via Facebook varför sojamjölken kostar extra. Barista förklarade att man tvingats ta mer av de kunder som vill ha dyrare råvaror eftersom ekologisk sojamjölk kostar över 21:- per liter ink. moms, vilket är mer än dubbelt mot vanlig ekologisk mjölk. Skulle däremot 100 nya kunder skaffa Stammiskort och välja Barista regelbundet skulle det kompensera de 35.000:- bolaget tappar på att inte ta extra betalt. Så Barista lovade sänka om man får 100 likes att det ska göras.

En "carrot-mob" drog på någon dag ihop 100 likes och därför ändrar Barista priserna. Stammisar får nu utöver 10-25% rabatt, skolmåltid i Etiopien via FN (2:-), och fri WiFi även fri ekologisk Soja/Laktosfrimjölk värt 15% ytterligare.
För att hinna uppdatera kassor och informera personal gäller fri soja och laktosfri för Stammisar från och med tisdag 2/10.

Baristas Stammiskort är gratis och är världens första komposterbara betalkort gjort av björkträ och majs. Varje gång man använder kortet skänker Barista 2:- till FN för en skolmåltid i Muka Dhera Etiopien. Denna veckan finansierar Barista 975 barn vilket är tre barn fler än förra veckan. Förhoppningen är att nästa vecka passera 1.000 barn.

• carrot mob
  • sojamjölk
  • carrotmob
  • sociala medier
  • konsumentmakt

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens först etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 16 helägda coffee shops från Malmö i söder till Umeå i Norr. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänker Barista 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN (Barista har en styrelseplats i Svenska FN-fonden). 975 barn får i nuläget dagligen skolmat och t.o.m. 24/9 2012 har Barista hunnit skänka 519 245 måltider.

Målet är att fortsätta växa, för vore Barista stora som världens största kedja med över 17.250 coffee shops skulle alla barn i Etiopien kunna gå i skolan. Ett kanske osannolikt högt mål, men siktar man lägre missar man poängen: