Allmänhetens okunskap skadar barn med diabetes

Stiftelsen Barndiabetesfondens ordförande Johnny Ludvigsson riktar ett öppet brev till Sveriges Radio P3 som en del av kritiken mot inslaget om diabetiker i humorprogrammet Tankesmedjan:

I ett populärt radioprogram, Tankesmedjan i P3, spreds den 21 november en nidbild om diabetes och diabetiker. Inslaget var osmakligt och hånfullt, utan minsta humor eller satir. En grov kränkning av 400 000 vuxna diabetiker kanske anses acceptabelt av P3:s programledare, då flertalet vuxna kanske kan förväntas låta ovederhäftig smörja rinna av sig. Men utfallet mot diabetiker gjordes på eftermiddagstid när också barn och ungdomar lyssnar.

7-8 000 barn och ungdomar genomgår en livslång intensiv behandling med 5-7 dagliga insulininjektioner, eller  behandling med insulinpump,  reglerad kost,  och dagliga  blodprover.  De flesta av dem lyckas tack vare en enorm insats, och uthärdar utan att klaga – tvärtemot  vad Tankesmedjan påstår  –  men för alltför många går det inte tillräckligt bra, utan de utvecklar tyvärr allvarliga komplikationer.

Om det endast rörde sig om dåligt omdöme hos en okunnig  pratmakare i ett radioprogram så gick det an. Han får väl förhoppningsvis snart andra arbetsuppgifter. Men problemet är att Tankesmedjans paroll är att man säger det som alla tänker. Och det ligger förmodligen ett korn av sanning i detta när det gäller diabetes.

Även den välutbildade allmänheten tycks inte veta att typ 1 diabetes är en obotlig livshotande sjukdom vars orsak är okänd. De inser inte att de riskerar att medverka till vållande till annans död när de med sin attityd bidrar till att barn och ungdomar skäms över sin sjukdom och inte vågar genomföra adekvat behandling av rädsla för att bli betraktade som annorlunda eller mindre värda. Man tycker inte det är motiverat att barnen får extra stöd i förskola eller skola utan även små barn förväntas själva sköta en livsfarlig, mycket komplicerad behandling. Och man ifrågasätter om det verkligen ska satsas pengar på moderna hjälpmedel som insulinpumpar och glukossensorer, samtidigt som man utan att tveka är beredd till mycket  kostnadskrävande insatser  för många andra patientgrupper. Och medan människor generöst stöder forskning inom vissa  områden, vilket är bra, så får Barndiabetesfonden vara nöjd med mycket mer blygsamma inkomster, fastän diabetes i barnaåren är vår vanligaste allvarliga sjukdom bland barn. Ingen enda botas, och på sikt riskerar sjukdomen i Sverige  kräva nästan lika många dödsoffer som cancer i barnåren.

Det är hög tid att alla goda krafter samverkar till att kunskapen om diabetes förbättras. Vi inom Barndiabetesfonden, dess Riksförening och alla Lokalföreningar, och alla ni som läser detta. Sprid information – ärlig och öppen om än optimistisk - via alla era nätverk.

Låt Tankesmedjans nidbild bli en nytändning!

Professor och överläkare
samt
Barndiabetesfondens ordförande

Mer om Barndiabetesfonden: www.barndiabetesfonden.se

Stöd Barndiabetesfonden!
SMS:a HOPP till 72929 så skänker du 50 kronor till forskningen.

Om typ 1 diabetes hos barn:

• Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år.
  • Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn.
  • Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ1-diabetes.
  • Ett barn med typ 1 diabetes tar 5 till 7 insulininjektioner per dag.