Barndiabetesfonden och Linköpings Hockeyklubb ökar samarbetet

Barndiabetesfonden, som varje år delar ut mellan 4-5 miljoner kronor till forkningen kring den gåtfulla sjukdomen Barndiabetes, får nu ytterligare möjlighet att informera om denna, idag obotliga sjukdom, som drabbar cirka 900 barn i vårt land varje år. På LHC:s alla matchtröjor, såväl damernas- som elitserielaget, kommer Barndiabetesfondens logotype att finnas på en central plats på tröjorna. Fonden kommer också att lämna information till hockeypubliken i samband med matcher. - Vi är tacksamma för LHC:s stora stöd i denna angelägna fråga, säger Barndiabetesfondens Riksförenings ordförande Hans Svanberg. -Sjukdomen drabbar allt fler barn och forskarna vet fortfarande inte orsaken. De barn som drabbas behöver ta cirka 1 500 sprutor med insulin varje år hela livet ut. Forskningen är nära ett genombrott när det gäller att kunna vaccinera barn i riskzonen, men det behövs mycket pengar till forskning och genom LHC:s stöd hoppas vi nu kunna få in ytterligare medel. - Linköpings Hockeyklubb står också för mjuka värden och vill visa att vi bryr oss om alla ungdomar som drabbas av Barndiabetes, säger Fredrik Johnsson, marknadsansvarig hos LHC. -Vi har flera bland våra juniorer som drabbats och vet att motion är en viktig del i välbefinnandet för dessa ungdomar, som har det jobbigt med alla sprutor som måste tas dagligen. Barndiabetes ökar för varje år. Sverige tillsammans med Finland har det högsta antalet barn som insjuknar och forskningen är just nu intensiv kring frågan varför så många barn drabbas. Sjukdomen debuterar allt längre ned i ålder, vilket innebär en förändrad livssituation för både barnet och föräldrarna. Mer information: Hans Svanberg ordförande Barndiabetesfondens Riksförening tel: 0730-525884