Efter 33 år – nu avgår Johnny Ludvigsson som ordförande

Han grundade Barndiabetesfonden redan 1989. Nu avgår Johnny Ludvigsson som ordförande för stiftelsen Barndiabetesfonden. 78-åringen kommer i framtiden att fokusera på sin forskning kring typ 1-diabetes.

I samband med stiftelsen Barndiabetesfondens årsmöte onsdagen den 6 april blev det klart att Johnny Ludvigsson, senior professor i pediatrik vid Linköpings universitet och en av världens topp tio främsta typ 1-diabetesforskare, lämnar sitt uppdrag som styrelseordförande. 78-årige Johnny har suttit på posten sedan han grundade Barndiabetesfonden i januari 1989 och blir nu hedersordförande i stiftelsen.

– Jag känner mig trygg i att Barndiabetesfonden lever vidare med god kraft. Under min tid som ordförande har jag försökt bidra på mitt sätt. Även fast jag känner mig pigg och stark måste man i min ålder vara nöjd med att skeppet seglar vidare. Det här uppdraget har varit värdefullt för mig, men jag är trygg med vetskapen om att Barndiabetesfonden kommer fortsätta växa och att forskningen går framåt, säger han själv om sin avgång.

Johnny har forskat kring typ 1-diabetes i över 50 års tid för att försöka förebygga, bota eller lindra typ 1-diabetes hos barn, ungdomar och vuxna. I framtiden kommer han att fokusera på sina forskningsstudier och stötta Barndiabetesfonden som expert i frågor om typ 1-diabetes.

– Johnny har varit och kommer fortsätta vara en enorm tillgång för oss medarbetare som dagligen kontaktar honom och ber om hans expertis. Vi respekterar hans beslut och vi kan inte tacka honom nog för allt han bidragit med till typ 1-diabetesforskningen och Barndiabetesfondens arbete under alla dessa år. Vi gläds åt att han stannar kvar i styrelsen som hedersordförande och att han nu kan ägna sitt fokus åt sin spännande forskning, säger Barndiabetesfondens generalsekreterare Åsa Soelberg.

I samband med onsdagens årsmöte skickade Barndiabetesfondens beskyddare, H.K.H Kronprinsessan Victoria, en hälsning till Johnny där hon tackade honom för hans engagemang i kampen mot typ 1-diabetes.

• johnny ludvigsson
  • h.k.h kronprinsessan victoria

Fondens beskyddare är H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Barndiabetesfonden grundades 1989 av professor Johnny Ludvigsson. Fonden har 90-konto och är medlem i Giva Sverige. Barndiabetesfonden stödjer forskningen inom typ 1-diabetes och är idag Sveriges största finansiär av forskning om typ 1-diabetes. Förutom insamling till forskning så driver vi projekt som syftar till att ge hjälp och stöd till drabbade barn, ungdomar och deras familjer.

För mer info: www.barndiabetesfonden.se.

Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar angripit cellerna i bukspottskörteln och förstört dem så att de inte längre kan tillverka insulin. Varför detta sker vet man inte och man vet heller inte varför typ 1-diabetes ökar. Över 900 barn och minst lika många vuxna insjuknar varje år vilket gör sjukdomen till den absolut vanligaste livshotande sjukdom som drabbar barn. Trots modern teknik och allra bästa behandlingar leder typ 1-diabetes alldeles för ofta till dödliga följdsjukdomar och förkortad livslängd.