HC VITA HÄSTEN stödjer Barndiabetesfonden

HC VITA HÄSTEN stödjer Barndiabetesfonden

Barndiabetesfonden och HC Vita Hästen har för säsongen 2008-2009 ingått ett samarbetsavtal, vilket innebär att ishockeyföreningen stödjer Barndiabetesfonden genom att fondens logga kommer att finnas på spelarnas matchtröjor. Fonden kommer också att beredas möjlighet att sprida information om barndiabetes i samband med klubbens aktiviteter. Barndiabetes är en allvarlig sjukdom som ökar i Sverige och cirka 900 barn drabbas varje år. För de drabbade barnen är det viktigt med motion, rätt kost och insulininjektioner för att hålla blodsockernivån i balans. – Vi vill visa att HC Vita Hästen också står för mjuka värden och vill visa att det är viktigt att vi bryr oss om alla de ungdomar som drabbas av barndiabetes, säger klubbchefen Peter Lindgren. – Vi är mycket glada att HC Vita Hästen nu stödjer fonden och hoppas att vi kan öka insamlingen till forskning kring denna obotliga sjukdom som drabbar cirka 900 svenska barn i år, säger Hans Svanberg, ordförande för Barndiabetesfondens Riksförening. Sverige har tillsammans med Finland det högsta antalet barn som insjuknar i barndiabetes. Forskarna vet fortfarande inte vad det beror på eller vad det är som gör att sjukdomen bryter ut hos vissa barn. Mer information: Hans Svanberg eller Peter Lindgren 0730-525884----------0707-526253

Fondens beskyddare är H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Barndiabetesfonden grundades 1989 av professor Johnny Ludvigsson. Fonden har 90-konto och är medlem i Giva Sverige. Barndiabetesfonden stödjer forskningen inom typ 1-diabetes och är idag Sveriges största finansiär av forskning om typ 1-diabetes. Förutom insamling till forskning så driver vi projekt som syftar till att ge hjälp och stöd till drabbade barn, ungdomar och deras familjer.

För mer info: www.barndiabetesfonden.se.

Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar angripit cellerna i bukspottskörteln och förstört dem så att de inte längre kan tillverka insulin. Varför detta sker vet man inte och man vet heller inte varför typ 1-diabetes ökar. Över 900 barn och minst lika många vuxna insjuknar varje år vilket gör sjukdomen till den absolut vanligaste livshotande sjukdom som drabbar barn. Trots modern teknik och allra bästa behandlingar leder typ 1-diabetes alldeles för ofta till dödliga följdsjukdomar och förkortad livslängd.

Presskontakt Generalsekreterare Press- och mediakontakt 013-105690