HC VITA HÄSTEN stödjer Barndiabetesfonden

HC VITA HÄSTEN stödjer Barndiabetesfonden

Barndiabetesfonden och HC Vita Hästen har för säsongen 2008-2009 ingått ett samarbetsavtal, vilket innebär att ishockeyföreningen stödjer Barndiabetesfonden genom att fondens logga kommer att finnas på spelarnas matchtröjor. Fonden kommer också att beredas möjlighet att sprida information om barndiabetes i samband med klubbens aktiviteter. Barndiabetes är en allvarlig sjukdom som ökar i Sverige och cirka 900 barn drabbas varje år. För de drabbade barnen är det viktigt med motion, rätt kost och insulininjektioner för att hålla blodsockernivån i balans. – Vi vill visa att HC Vita Hästen också står för mjuka värden och vill visa att det är viktigt att vi bryr oss om alla de ungdomar som drabbas av barndiabetes, säger klubbchefen Peter Lindgren. – Vi är mycket glada att HC Vita Hästen nu stödjer fonden och hoppas att vi kan öka insamlingen till forskning kring denna obotliga sjukdom som drabbar cirka 900 svenska barn i år, säger Hans Svanberg, ordförande för Barndiabetesfondens Riksförening. Sverige har tillsammans med Finland det högsta antalet barn som insjuknar i barndiabetes. Forskarna vet fortfarande inte vad det beror på eller vad det är som gör att sjukdomen bryter ut hos vissa barn. Mer information: Hans Svanberg eller Peter Lindgren 0730-525884----------0707-526253