Hole in one vid kändisgolf på Landeryds golfklubb

Hole in one vid kändisgolf på Landeryds golfklubb

Den årliga tävlingen "Slå ett slag för Barndiabetesfonden" avgjordes på Landeryds golfklubb den 9 juni. Ett antal Linköpingsföretag förstärkta med "kändisar" spelade scramble och segrare blev Linköpingsföretaget Alltransport med Peter Nilsson, Fredrik Fossensjö, Magnus Andersson samt Bengt "Haik" Alsterlind. Redan på tredje hålet tog laget ett säkert grepp om segern då Magnus Andersson lyckades med konststycket att slå ett "hole in one" till lagkamraternas stora jubel. Golftävlingen inbringade 65.000 kronor  kronor som går oavkortat till Barndiabetesfondens 90-konto.

Barndiabetes är en kronisk sjukdom som drabbar långt ner i ålder. Forskarna vet ännu inte vad som orsakar sjukdomen. Sverige tillsammans med Finland har den största ökningen och i Sverige kommer mellan 800 och 900 barn att drabbas i år, spår forskare. Barndiabetesfonden bidrar med 5 miljoner kronor i år till forskningen som nu är inne i ett spännande skede. Professor Johnny Ludvigsson vid Universitetssjukhuset i Linköping leder slutfasen av en studie som kan leda fram till en vaccin för de barn som löper risk att drabbas av sjukdomen. Forskningen kring vaccinet har visat lovande resultat och pågår samtidigt i USA och Sverige. Resultatet väntas komma om något år.

Bildtext 1: Magnus Andresson hämtar bollen efter HIO

Fondens beskyddare är H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Barndiabetesfonden grundades 1989 av professor Johnny Ludvigsson. Fonden har 90-konto och är medlem i Giva Sverige. Barndiabetesfonden stödjer forskningen inom typ 1-diabetes och är idag Sveriges största finansiär av forskning om typ 1-diabetes. Förutom insamling till forskning så driver vi projekt som syftar till att ge hjälp och stöd till drabbade barn, ungdomar och deras familjer.

För mer info: www.barndiabetesfonden.se.

Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar angripit cellerna i bukspottskörteln och förstört dem så att de inte längre kan tillverka insulin. Varför detta sker vet man inte och man vet heller inte varför typ 1-diabetes ökar. Över 900 barn och minst lika många vuxna insjuknar varje år vilket gör sjukdomen till den absolut vanligaste livshotande sjukdom som drabbar barn. Trots modern teknik och allra bästa behandlingar leder typ 1-diabetes alldeles för ofta till dödliga följdsjukdomar och förkortad livslängd.

Presskontakt Generalsekreterare Press- och mediakontakt 013-105690