Hole in one vid kändisgolf på Landeryds golfklubb

Hole in one vid kändisgolf på Landeryds golfklubb

Den årliga tävlingen "Slå ett slag för Barndiabetesfonden" avgjordes på Landeryds golfklubb den 9 juni. Ett antal Linköpingsföretag förstärkta med "kändisar" spelade scramble och segrare blev Linköpingsföretaget Alltransport med Peter Nilsson, Fredrik Fossensjö, Magnus Andersson samt Bengt "Haik" Alsterlind. Redan på tredje hålet tog laget ett säkert grepp om segern då Magnus Andersson lyckades med konststycket att slå ett "hole in one" till lagkamraternas stora jubel. Golftävlingen inbringade 65.000 kronor  kronor som går oavkortat till Barndiabetesfondens 90-konto.

Barndiabetes är en kronisk sjukdom som drabbar långt ner i ålder. Forskarna vet ännu inte vad som orsakar sjukdomen. Sverige tillsammans med Finland har den största ökningen och i Sverige kommer mellan 800 och 900 barn att drabbas i år, spår forskare. Barndiabetesfonden bidrar med 5 miljoner kronor i år till forskningen som nu är inne i ett spännande skede. Professor Johnny Ludvigsson vid Universitetssjukhuset i Linköping leder slutfasen av en studie som kan leda fram till en vaccin för de barn som löper risk att drabbas av sjukdomen. Forskningen kring vaccinet har visat lovande resultat och pågår samtidigt i USA och Sverige. Resultatet väntas komma om något år.

Bildtext 1: Magnus Andresson hämtar bollen efter HIO