Kronprinsessan Victoria medverkar på diabetesseminarium

Barndiabetesfonden bjuder in till Diabetesseminarium som äger rum i Rolf Luft Center, Karolinska sjukhuset fredagen den 6 maj. Seminariet är en bröllopsgåva från Barndiabetesfonden till Kronprinsessparet. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är beskyddare för Barndiabetesfonden.

Diabetes är vanligare hos barn och ungdomar i Sverige än i något annat land i världen, näst Finland, och har blivit allt vanligare under senare decennier. Orsaken är en gåta, men kan bero på förändringar i miljö och/eller livsstil. Ingen kan idag botas och det går inte förebygga sjukdomen. Trots intensiv behandling leder sjukdomen till livshotande både akuta och sena komplikationer, med både ökad invaliditet och dödlighet.

Seminariet kommer att ge en bild av det aktuella kliniska och vetenskapliga läget vad gäller diabetes hos barn och ungdomar.

Kronprinsessan Victoria kommer att överlämna två priser:

1) Barndiabetesfondens Johnny Ludvigssonpris till mest framstående nordisk forskare inom området barn- och ungdomsdiabetes på 250 000 kr, vilket går till professor Mikael Knip, Helsingfors universitet.

2) Barndiabetesfondens Johnny Ludvigssonpris till framstående yngre svensk forskare inom området diabetes hos barn och ungdomar på 50 000 kr, vilket går till docent Ingrid Kockum, Karolinska institutet, Stockholm.

Inbjudan till press
Media inbjuds att närvara vid Prisutdelningen som äger rum klockan 10.30 i Rolf Luft Aula. Fotografering får endast ske vid själva prisutdelningen. Mellan klockan 10.20-10.30 och efter föredragen finns möjlighet att ställa personlig frågor till pristagarna och övriga föredragshållare (bland annat professor Johnny Ludvigsson, Linköping och överläkare Eva Örtqvist, Stockholm).

Varmt välkomna!

För mer information, kontakta Barndiabetesfondens kansli:
Telefon: 013- 10 56 90 eller kansli@barndiabetesfonden.se

Program Diabetesseminarium 6 maj

Barndiabetesfonden har glädjen att arrangera ett Diabetesseminarium i Stockholm den 6 maj 2011 i närvaro av H.K.H. Kronprinsessan Victoria och H.K.H. Prins Daniel.

Plats: Karolinska sjukhuset, Stockholm.

- Klockan 09.00 (enbart för inbjudna gäster) till klockan 10.15
Plats: Karolinska Institutets Faculty Club, Rolf Luft Centrum

- 10.30 (platser intagna kl 10.20; inbjudna gäster samt öppet för intresserade)
Plats: Rolf Luft Aula, Rolf Luft Centrum

Program

09.15.            Johnny Ludvigsson, Professor: Diabetes- den livshotande epidemin ska besegras!

09.45              Eva Örtqvist, Överläkare: Modern diabetesbehandling gör livet bättre!

10.00              Kaffe/Te och frukt

10.20              Platser intas i Rolf Luft Aula

10.30              - Utdelning av Barndiabetesfondens Johnny Ludvigsson-pris till Professor Mikael Knip, Helsingfors, utsedd 2010 till mest framstående nordisk forskare inom området diabetes hos barn och ungdomar

- Utdelning av Barndiabetesfondens Johnny Ludvigsson-pris till Docent Ingrid Kockum, Stockholm, utsedd 2010 till mest framstående yngre svensk forskare inom området  diabetes hos barn och ungdomar

- Mikael Knip, Professor: Prisföreläsning: Hur kan vi förebygga diabetes hos barn och ungdom?

- Ingrid Kockum, Docent: Prisföreläsning: Genetikens roll för diabetes hos barn och ungdom

12.15              Frågestund och avslutning

Barndiabetesfonden stödjer forskning vars syfte är att förebygga, bota eller lindra diabetes hos barn och ungdomar. Barndiabetesfonden är en stiftelse och får inget stöd från vare sig kommun, landsting eller stat. Vi är helt beroende av frivilliga bidrag från privatpersoner, företag och föreningar. Barndiabetesfonden har 90-konto och är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. Det är enkelt att lämna ett bidrag, besök vår hemsida www.barndiabetesfonden.se eller skänk 50 kronor genom att SMS:a HOPP till 729 29 för att stödja forskningen kring barndiabetes.