Många kändisar till Linköping den 9:de juni

Många kändisar till Linköping den 9:de juni

Årets tävling av "Slå ett slag för Barndiabetesfonden" har samlat ett stort startfält med många kända ansikten. Måndagen den 9:de juni kommer svenska elitidrottare och "kändisar" till Landeryds GK i Linköping för att tillsammans med lokala företag spela golftävlingen "Slå ett slag för Barndiabetesfonden".

Detta blir andra året som tävlingen genomförs och starten blir klockan 12.00. I startfältet återfinns bl.a. Lotta Wahlin, som nyligen vann på Europatouren i Turkiet. "Detta blir ett av de få tillfällen som Lotta spelar i Sverige och vi är mycket glada att hon flyger hem för att vara med i tävlingen", säger Hans Svanberg, ordförande i Barndiabetesfondens Riksförening. I startfälten återfinns förutom en mängd lokala företag bl.a. Lasse Åberg, författare/konstnär, Stefan Sauk, skådespelare, Steffo Törnqvist, programledare, Rickard Herrey, dansare/sångare, Mats Strandberg, radiosporten, Kjell Kjellman, TV-sporten, Janne Schaffer, gitarrist, Leif "Honken" Holmqvist, legendarisk hockeymålvakt m.fl. m.fl

Pressen och allmänheten hälsas varmt välkomna till Landeryds GK den 9:de juni. Möjlighet till intervjuer kommer att finnas under dagen.

Upplysningar lämnas av: Hans Svanberg 0730-525884 el. Björn Gustavsson 0705-919224

Fondens beskyddare är H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Barndiabetesfonden grundades 1989 av professor Johnny Ludvigsson. Fonden har 90-konto och är medlem i Giva Sverige. Barndiabetesfonden stödjer forskningen inom typ 1-diabetes och är idag Sveriges största finansiär av forskning om typ 1-diabetes. Förutom insamling till forskning så driver vi projekt som syftar till att ge hjälp och stöd till drabbade barn, ungdomar och deras familjer.

För mer info: www.barndiabetesfonden.se.

Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar angripit cellerna i bukspottskörteln och förstört dem så att de inte längre kan tillverka insulin. Varför detta sker vet man inte och man vet heller inte varför typ 1-diabetes ökar. Över 900 barn och minst lika många vuxna insjuknar varje år vilket gör sjukdomen till den absolut vanligaste livshotande sjukdom som drabbar barn. Trots modern teknik och allra bästa behandlingar leder typ 1-diabetes alldeles för ofta till dödliga följdsjukdomar och förkortad livslängd.

Presskontakt Generalsekreterare Press- och mediakontakt 013-105690