Norsk diabetesforskare erhåller Johnny Ludvigsson-priset

Motiveringen lyder:

Knut Dahl-Jörgensen, Oslo Universitet, Norge, tilldelas Johnny Ludvigsson-priset 2014 för sina internationellt uppmärksammade studier av betydelsen av välkontrollerad glukosmetabolism för att förhindra utveckling av senkomplikationer hos patienter med typ 1 diabetes. Dessa studier utgör grunden för hur patienter med diabetes idag behandlas och har påtagligt förbättrat prognosen för de som får sjukdomen.

För att öka vår kunskap om de skadliga processer som leder fram till förlusten av de insulinproducerande cellerna startade professor Dahl-Jörgensen år 2009 Diabetes Virus Detection studien. Denna biopsistudie på patienter tidigt efter diagnos har redan bidragit till ökad förståelse om hur sjukdomen uppkommer och förväntas därmed öppna möjligheten för nya mer effektiva behandlingsmöjligheter.

Pris för yngre forskare 2014
Även priset för yngre barndiabetesforskare i Sverige 2014 delades ut vid 25-årsjubileet. Det tilldelades Professor Maria Faresjö, Högskolan i Jönköping, för sina studier kring betydelsen av psykosocial stress och aktivering av autoimmunitet som leder till utveckling av typ 1 diabetes. Professor Faresjös studier har påtagligt bidragit till vår kunskap om immunförsvarets roll vid uppkomsten av typ 1 diabetes.

Offentliggörandet av pristagaren sker i samband med Barndiabetesfondens 25-årsjubileum.

Bildmaterial kommer att publiceras inom kort på Barndiabetesfonden presswebb.

För mer information, kontakta:
Lisa Hillerström, presskontakt Barndiabetesfonden, lisa@hgpr.se eller telefon: 0733-76 18 17