Kronprinsessan besöker Barndiabetesfondens 30-årsjubileum i Linköping

Torsdagen den 17 oktober besöker Kronprinsessan Linköping för att delta vid Barndiabetesfondens 30-årsjubileum. Kronprinsessan är fondens beskyddare och kommer att inleda dess vetenskapliga symposium som pågår 17-18 oktober.

Barndiabetesfonden firar 30-årsjubileum. I samband med jubileet deltar Kronprinsessan i fondens vetenskapliga symposium i Linköping. Barndiabetesfonden grundades 1989 av Johnny Ludvigsson, senior professor i pediatrik vid Linköpings universitet och överläkare vid HKH Kronprinsessan Victorias Barn- och Ungdomssjukhus, Universitetssjukhuset i Linköping.

– Vi är mycket glada och stolta att Kronprinsessan besöker oss vid vårt 30-årsjubileum. Kronprinsessans engagemang är oerhört viktigt för att öka kunskapen om typ 1 diabetes, vår vanligaste livshotande sjukdom som drabbar mer än 900 barn varje år, säger professor Johnny Ludvigsson, styrelseordförande Barndiabetesfonden.

Hålltider

• 12.50 Kronprinsessan anländer till Barndiabetesfondens vetenskapliga symposium i Ryttargårdskyrkan på Djurgårdsgatan 97 i Linköping då fototillfälle ges.
  • 13.00-13.15 Konferensen öppnas. Anförande av Barndiabetesfondens beskyddare H.K.H. Kronprinsessan Victoria, som också delar ut Barndiabetesfondens Johnny Ludvigsson-pris för mest framstående forskning inom typ 1 diabetes i Norden samt pris till en framstående yngre forskare inom typ 1 diabetes i Sverige.

Flera av världens mest framstående forskare inom typ 1-diabetes hos barn och ungdomar håller föreläsningar under torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Hela programmet finns här.

Media är välkomna att delta vid hela eller delar av eftermiddagens symposium, och bör vara på plats senast 12.45 (anmälan krävs, se nedan).

Information om Barndiabetesfondens vetenskapliga symposium:
Johnny Ludvigsson, styrelseordförande Barndiabetesfonden
+46 706 577 234, johnny.ludvigsson@regionostergotland.se